شهر خبر

مهر در گزارشی بررسی کرد؛

تداوم موفقیت چشمگیر زنان در آسیا/ همدلی برای فوتبال ملی ایران

تداوم موفقیت چشمگیر زنان در آسیا/ همدلی برای فوتبال ملی ایران

کسب عنوان نایب قهرمانی تیم فوتبال زنان سیرجان در کنار همدلی فوتبالیست‌های زن و مرد نوید روزهای روشنی را می‌دهد که در سایه تداوم حمایت فدراسیون فوتبال اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار مهر، اتفاقات تاریخی فوتبال زنان در چند وقت اخیر موج امید و شادی را بر پیکره جامعه زنان و دختران فوتبال دوست تزریق کرده است. زنان فوتبالیست ایرانی گام محکمی در مسیر ترقی و پیشرفت برداشته‌اند که نوید بخش روزهای پرفروغی است.

نخستین تاریخ سازی را مریم ایراندوست و شاگردانش در تیم ملی ثبت کردند. رویدادی که دختران تاریخ ساز جواز حضور در مرحله نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا را با شایستگی به دست آوردند.

پس از درخشش شاگردان مریم ایراندوست، یاران مریم جهان نجاتی در تیم فوتبال سیرجان که حمایت و پشتیبانی باشگاه سیرجان را به دنبال داشتند برای نخستین بار گام در دومین دوره رقابت‌های جام باشگاه های زنان آسیا نهادند.

مسابقاتی که اولین تنه به تنه شدن زنان فوتبالیست ایرانی در رقابت‌های جام باشگاه‌ها بود. تیم سیرجان با دو سوم از بازیکنان بومی و میانگین سنی ۲۰ سال در حالی در رقابت‌ها شرکت کرد که اسفند سال ۹۹ آخرین بازی آنها در مسابقات لیگ برتر بود. پس از آن شاگردان جهان نجاتی حدود ۸۰ جلسه تمرینی و دو بازی درون اردویی برگزار کردند و آماده حضور در مهم ترین مسابقات جام باشگاه های زنان آسیا شدند.

تداوم موفقیت چشمگیر زنان در آسیا/ همدلی برای فوتبال ملی ایران

مسابقاتی که برای دومین دوره به صورت آزمایشی برگزار شد. سال نخست مسابقات با حضور تیم‌های قدرتمند شرق آسیا برگزار شد و قرار بود در دومین دورهُ مسابقات در دو گروه غرب و شرق انجام شود و تیم های اول و دوم هرگروه به صورت ضربدری برای جام قهرمانی رقابت کنند اما امسال نیز رقابت گروه شروق به دلیل شیوع کرونا لغو شد تا دومین سال نیز در یک گروه مسابقات پیگیری شود و در نهایت تیم امان اردن با شکست تیم سیرجان جام قهرمانی مسابقات غرب آسیا را از آن خود کند.

نماینده ایران در بازی نخست مقابل بنیادکار ازبکستان شروع خوبی داشت و دقیقه ۵ بازی، رقیه جلال نسب نخستین گل را برای سیرجان به ثمر رساند. گل دوم بازی نیز با یک ضربه چیپ در دقیقه ۶۵ توسط زهرا علیزاده در دروازه بنیاد کار جا خوش کرد. ازبک ها نیز در دقیقه ۷۵ تک گل خود را به ثمر رساندند تا بازی نخست با نتیجه ۲ بر یک به سود دختران ایران خاتمه یابد.

پس از پیروزی ارزشمند مقابل بنیاد کار، شاگردان جهان نجاتی در دومین بازی برابر گوکولام هند صف آرایی کردند و تک گل پیروزی بخش سیرجان در دقیقه ۶۸ در یک ضربه ایستگاهی توسط افسانه چتر نور ثبت شد. ضربه ایستگاهی که به دنبال خطای شدید دروازه بان هند روی زهرا علیزاده منجر شد تا این بازیکن تاثیر گذار پیش از دیدار حساس با اردن مصدوم شود و دست جهان نجاتی در بازی آخر مقابل اردن خالی تر شود.

در بازی حساس با تیم امان اردن، تیمی که ۱۰ -۹ ملی پوش در اختیار داشت و از دل رقابت‌های لیگ کشورش با کسب پنج جام قهرمانی در اردن گام در مسابقات گذاشته بود، جهان نجاتی علیزاده و شبنم بهشت را به دلیل مصدومیت در اختیار نداشت و در اواسط نیمه دوم به اجبار مجبور به استفاده از بهشت شد. سیرجان در دیدار حساس با اردن موفق نشد به تساوی یا پیروزی برسد تا در نخستین تجربه جام قهرمانی غرب آسیا را از آن خود کند اما تجربه ای عالی در یک رویداد بین المللی به دست آوردند.

تداوم موفقیت چشمگیر زنان در آسیا/ همدلی برای فوتبال ملی ایران
جام قهرمانی

تیم سیرجان در نخستین تجربه حضورش در جام باشگاه های آسیا عنوان نایب قهرمانی رقابت های غرب آسیا را کسب کرد و حالا امید می رود این تیم و سایر تیم های باشگاهی ایران حرفه ای تر مسیر را ادامه دهند و این حمایت بیش تر اسپانسرها و مسئولان ارشد ورزشی را می طلبد. در گام نخست دختران فوتبالیست پتانسیل و استعداد خود را به نمایش گذاشتند تا نام تیم باشگاهی زنان ایران در آسیا طنین انداز شود.

تداوم موفقیت چشمگیر زنان در آسیا/ همدلی برای فوتبال ملی ایران
همدلی سرمربی و بازیکنان تیم ملی با بازیکنان سیرجان

تیم فوتبال زنان سیرجان سه بازی در این دوره از مسابقات داشت و پیش از هر بازی یکی از ملی پوشان تیم ملی مردان در تماس تصویری به بازیکنان سیرجان قوت قلب دادند که ارزش کار آنها از دید فوتبال دوستان مخفی نیست. علیرضا جهانبخش پیش از بازی با بنیاد کار ازبکستان، محمدحسین کنعانی زادگان پیش از بازی با گوکولام هند و دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی پیش از بازی با امان اردن هرکدام در تماس های تصویری برای دختران فوتبالیست آرزوی موفقیت کردند.

همدلی میان فوتبالیست های مرد و زن ایران در کنار حمایت برابر فدراسیون نشینان در ادامه می تواند به ظهور موفقیت های بزرگ تری منجر شود.