شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

بورس در انتظار تعیین تکلیف ۷ عامل تاثیرگذار

کارشناس بازار سرمایه گفت: جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری، اصلاح دامنه نوسان، عدم افزایش نرخ بهره بانکی، تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ ارز، وضعیت صادرات غیر نفتی و سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی از دغدغه‌های اصلی فعالان بازار سرمایه به شمار می‌رود که رفع آنها بر روند معاملات بورس تاثیرگذار است.

 بورس در انتظار تعیین تکلیف ۷ عامل تاثیرگذار

به گزارش منیبان، «مهدی حاجی غلام سریزدی» به نوسان ایجاد شده در معاملات اخیر بورس اشاره کرد و افزود: اکنون اهمیت بازار سرمایه با بیش از ۵۰ میلیون سهامدار برکسی پوشیده نیست و طرح موضوعات بازار سرمایه در سطوح عالی نظام و همچنین تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی بیانگر جایگاه مهم و تأثیر گذار بورس در اقتصاد و جامعه است.    

وی به طرح تحقیق و تفحص مجلس از سازمان بورس اشاره کرد و گفت: تحقیق و تفحص از حقوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است اما به نظر می‌­رسد در مقطع پر ابهام کنونی، طرح این مباحث ضمن مخدوش کردن آرامش ایجاد شده در بازار، باعث افزایش ریسک و نوسانات بازار شود و به دنبال چنین اقدامی دردی از سهامداران خرد دوا نخواهد شد.

حاجی غلام سریزدی با تاکید بر اینکه طی چند روز اخیر اقدامات مناسبی در جهت بازگشت اعتماد به بازار و رونق معاملات بورس انجام شده است، اظهار داشت: به منظور حمایت از بازار سرمایه، جلسات و نشست های مهمی با فعالین اقتصادی و بازیگران حقوقی بازار تشکیل شد که نتیجه آن در رشد شاخص و افزایش حجم معاملات ظاهر شد،  اما صحبت از تغییر روند یا ادامه جو مثبت در شرایط فعلی عجولانه به نظر می‌رسد.

به گفته وی، رفع ابهامات موجود و در نتیجه قابل پیش بینی شدن اقتصاد به ثبات در وضعیت فعلی و رشد بازار در آینده کمک خواهد کرد.

حاجی غلام سریزدی به قیمت‌گذاری دستوری و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حذف آن تاکید کرد و اظهار داشت: در زمینه کاهش قیمت‌گذاری دستوری، اقدامات و پیگیری‌های مناسبی توسط رییس سازمان بورس بخصوص در بحث قیمت گذاری خودرو انجام شد و امید است که این اتفاق به نتیجه مطلوب برسد، چراکه با اجرایی شدن آن می‌توان شاهد تاثیرات مثبت این اقدام بر روند معاملات بورس بود.

این کارشناس بازار سرمایه به افزایش تعامل میان بازار سرمایه و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: با تغییرات صورت گرفته در دولت و همچنین معرفی «علی صالح آبادی» به عنوان رییس کل بانک مرکزی، انتظار می­ رود تعامل و همکاری بین بازار پول و بازار سرمایه به عنوان دو بال اصلی اقتصاد کشور بیش از گذشته شده و بازار سرمایه بتواند در تصمیم گیری های کلان اقتصادی تأثیر گذار باشد و نقش واقعی خود را ایفا کند.

وی به اخبار منتشر شده در خصوص احتمال واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا پایان آبان ماه اشاره کرد و گفت: زمزمه هایی مبنی بر واریز ۱۵۰ میلیون دلار منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت مطرح می شود،  واریز این مبلغ و استفاده از آن در حمایت از بازار اقدامی مناسب خواهد بود و می تواند تا حدودی بر تغییر روند معاملات بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تقاضای فعالین بازار سرمایه بازگرداندن اعتماد به بازار با اتخاذ تصمیمات منطقی در مشورت با اهالی بازار است، زیرا در صورت وجود بی اعتمادی تزریق این مبالغ راه به جایی نخواهد برد و نتیجه ای نخواهد داشت.

 هفته‌ گذشته «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی و «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور رسیدگی به آخرین وضعیت بازار سرمایه در مجلس حضور پیدا کردند و به ارائه توضیحاتی درخصوص دلایل نوسان‌های ایجاد شده در معاملات این بازار پرداختند.

در این جلسه «سید احسان خاندوزی»، درباره برنامه‌های خود در حوزه بازار سرمایه، گفت: افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، متنوع کردن ابزارها و محصولات، حذف قیمت‌گذاری‌های غیرضروری، سپردن موضوع قیمت به ساز و کار رقابتی بورس کالا و انرژی، لغو انحصارها و تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام از برنامه های در دست اجراست.

«مجید عشقی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این باره اعلام کرد: ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده سهامداران، مهمترین ماموریت ما در بازار سرمایه است، با توجه به اینکه اعتماد عمومی مردم در مدت چند سال تخریب شده است،  بنابراین نمی توان انتظار داشت که این اعتماد یک باره به بازار بازگردد، همچنین این اتفاق، نیازمند کمک همه سیاست‌گذاران است.

 

وبگردی