شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قم#مرغ#روستای

نان در مرغ عشق است | روستایی در قم که دوست داشتنی‌ترین پرندگان جهان را می‌فروشند

روستای سیرو در قم را به‌عنوان مرکز پرورش مرغ عشق می‌شناسند؛ این تجارت پرسود موجب شده است سیرو بیکار نداشته باشد.

مرغ عشق

همشهری- روح‌الله کریمی: «سیرو» تنها روستای کشور است که به مرکز پرورش پرندگان زینتی به‌ویژه مرغ عشق شهرت دارد. سر زدن به این روستا برای علاقه‌مندان به پرندگان زینتی یک تیر و دو نشان است. سیرو هم خوش آب و هواست و هم در این روستا می‌توان دوست داشتنی‌ترین پرنده جهان را تماشا و در شرایط بهداشتی خریداری کرد. در ورودی این روستا روی تابلوی سفید نوشته شده: «به روستای سیرو مرکز پرورش پرندگان زینتی خوش آمدید».

جوانان این روستا سهم جالب توجهی در تبدیل قم به بزرگ‌ترین تولیدکننده پرندگان زینتی در کشور دارند. پرورش پرندگان زینتی از یک دهه پیش به‌صورت حرفه‌ای در روستای سیرو رایج شده، اما در چند سال اخیر با حمایت‌های تسهیلاتی که از جوانان و خانواده‌های این روستا شده است، رغبت اهالی این روستا برای توسعه پرورش پرندگان بیشتر شده و به همین دلیل مهاجرت معکوس در این روستا اتفاق افتاده است. آنطور که مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم می‌گوید جمعیت این روستا در سرشماری ۵ سال گذشته ۸۱۴ نفر در قالب ۲۶۳ خانوار بود که اکنون بیش از ۳۰۰ خانوار و ۱۰۶۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند. سجاد چهره‌گانی می‌گوید: حدود ۱۰ هزار پرنده زینتی در روستای سیرو پرورش می‌یابند و درصد بیکاری در این روستا صفر است.
 

راه‌های رفته و نرفته

در روستای سیرو کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که در آن پرندگان زیبا و خوش‌صدا نباشد. بسیاری از اهالی این روستا پرورش این پرندگان را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کرده‌اند و برخی‌ها هم هر چه سرمایه داشته‌اند برای توسعه این شغل هزینه کرده‌اند.

رضا علی بیگی، یکی از اعضای شورای اسلامی این روستا که حدود ۱۰۰ جفت مرغ عشق در خانه‌اش پرورش می‎دهد به همشهری می‌گوید: پرورش پرندگان زینتی به‌ویژه مرغ عشق در ۲ سال اخیر با استقبال گسترده اهالی این روستا مواجه شد و بیش از ۹۰ درصد خانواده‌ها به پرورش این پرندگان روی آورده‌اند و حدود ۱۰۰ خانوار با فروش پرندگان زینتی امرار معاش می‌کنند.

او از اختصاص حدود ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه پرورش پرندگان زینتی در روستای سیرو خبر می‌دهد و می‌گوید: بخشی از این اعتبار از طریق معرفی کمیته امداد امام خمینی‌ (ره) به مددجویان این نهاد و نیازمندان و بخش دیگری با طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی به متقاضیان تخصیص داده شد. البته با توجه به افزایش هزینه‌های راه‌اندازی مکان‌های پرورش پرندگان زینتی درخواست دادیم رقم تسهیلات را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهند.

او اظهار می‌کند: روستای سیرو به‌عنوان روستای پایلوت پرورش پرندگان زینتی در کشور مطرح است و حتی بعضی از علاقه‌مندان پرورش این پرندگان در استان‌های دیگر به روستای سیرو مراجعه کرده‌اند و قرار است افرادی را برای برگزاری دوره‌های آموزشی به استان‌های متقاضی اعزام کنیم.
 

قاچاق پرندگان

علی بیگی با بیان این که ۹۸ درصد پرندگانی که در روستای سیرو پرورش می‌یابند مرغ عشق است، می‌گوید: کار اصلی حدود ۷۰ درصد از جوانان روستای سیرو پرورش مرغ عشق است و بقیه جوانان در کنار فعالیت در ناحیه صنعتی و مشاغل دیگر، این پرنده زیبا و دوست داشتنی را در خانه‌هایشان پرورش می‌دهند.

او با گلایه از صادر نشدن پروانه بهداشتی برای واحدهای پرورش پرندگان زینتی می‌گوید: حدود ۱۵۰ پروانه بهره‌برداری برای اهالی روستای سیرو صادر شده، ولی حتی یک مورد پروانه بهداشتی صادر نشده است. هم‌اکنون مرغ عشق از طریق دلالان و به‌صورت قاچاق به کشورهای دیگر ازجمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود و اگر پروانه بهداشتی برای یکی از این واحدها صادر شود، پرندگان زینتی را می‌توان با دوبرابر قیمت فعلی عرضه کرد.
 

درآمد عالی

بزرگ‌ترین مرکز پرورش مرغ عشق در روستای سیرو متعلق به رضا اکبریان است. او از روزهایی می‌گوید که دست از کار پرورش قناری کشیده بود، اما اکنون یکی از بزرگ‌ترین مرکز پرورش مرغ عشق را مدیریت می‌کند: حدود ۲۷ سال پیش که در کار پرورش قناری بودم و در یکی از خیابان‌های قم پرنده فروشی داشتم، یک جفت مرغ عشق از کاشان آوردم و در گوشه‌ای از مغازه رها کردم. چون تعداد جوجه‌هایی که از تخم‌های مرغ عشق خارج می‌شدند زیاد بود، سودآوری بالایی داشت. زمانی که ماهانه ۴ هزار تومان برای اجاره مغازه پرنده‌فروشی پرداخت می‌کردم اما ماهانه بیش از ۷ هزار تومان فقط از طریق فروش مرغ عشق درآمد داشتم، بنابراین کم‌کم پرورش قناری را رها و پرورش حرفه‌ای مرغ عشق را با ۴۰ جفت از این پرنده آغاز کردم. هم‌اکنون بیش از هزار جفت مرغ عشق پرورش می‌دهم و علاوه بر روستای سیرو در روستاهای امامزاده ابراهیم هم مرکز پرورش مرغ عشق ایجاد کرده‌ام.

به‌گفته او، روستای سیرو مرکز پرورش مرغ عشق است ولی خوشبختانه پرورش این پرنده در روستاهای دیگر شهرستان کهک ازجمله ورجان، میم و... در حال توسعه است.

اکبریان با بیان این که ماهانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان مرغ عشق از روستای سیرو به فروش می‌رسد، اظهار می‌کند: بیشتر پرندگان زینتی روستای سیرو به کشورهای عراق، ترکیه و کویت قاچاق می‌شود.

 

حمایت از مشاغل خانگی

برخی از روستاهای قم ظرفیت بسیاری برای رونق مشاغل خانگی دارند. مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قم درباره توسعه مشاغل خانگی در روستاها به همشهری می‌گوید: ایده محوری برای توسعه مشاغل خانگی روستایی این است که به جای ایجاد کارخانه‌های بزرگ با هزینه‌های سنگین، می‌توان روستاهای دارای ظرفیت را شناسایی کرد و در قالب مشاغل خانگی، کسب‌وکار را رونق داد. این مشاغل پایدارتر خواهند بود و هیچ زمانی با شکست مواجه نمی‌شوند و در تنش‌های بازار می‌توانند مقاوم باشند.

سجاد چهره‌گانی می‌افزاید: در روستای سیرو استعداد پرورش پرندگان زینتی وجود دارد و برای توسعه این شغل، تسهیلات ارزان قیمت درنظر گرفته شده که مشوق خوبی برای توسعه این کار بوده است. او درباره درخواست جوانان این روستا برای الحاق زمین به بافت روستا می‌گوید: زمانی که طرح هادی روستای سیرو را بازنگری می‌کردیم مکانی را به‌عنوان قطب زمین کارگاهی پیش‌بینی کردیم و برای توسعه برخی مشاغل، زمین به نرخ دولتی ارزان واگذار می‌شود اما اگر مشاغل خانگی از منازل روستایی جدا شوند، قوانین دیگری شامل این مشاغل می‌شود.

به‌گفته چهره‌گانی، طبق قانون، نگهداری پرندگان زینتی یا اهلی در منازل روستایی آزاد است ولی در خارج از منازل روستایی، سازوکار و شرایط نگهداری تغییر می‌کند.