شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#واردات خودرو#نمایندگان مجلس

تکلیف واردات خودرو چه شد؟ / آخرین اظهارات نمایندگان مجلس

طرح واردات خودرو مدتی است همچنان در پیچ و خم رفع اشکالات و ارسال مجدد به شورای نگهبان قرار دارد.

اقتصاد تکلیف واردات خودرو چه شد؟ / آخرین اظهارات نمایندگان مجلس

روز گذشته سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح واردات خودرو اظهار کرد: کمیسیون صنایع و معادن هفته گذشته اصلاحات طرح واردات مدیریت شده خودرو را نهایی و این مصوبه را برای بررسی به صحن علنی ارسال کرد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه کمیسیون، هر فرد حقیقی و یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشأ خارجی مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به واردات خودرو نسبت به تنظیم بازار اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: هرچند باید از تولیدات داخل حمایت کرد اما در حال حاضر که تولید داخل توان پاسخ به نیاز بازار را ندارد، باید این تقاضا را با عرضه خودروهای وارداتی تامین کرد، این موضوع موجب شد که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات مدیریت شده این کالا را کلید بزند. با واردات مدیریت شده، بازار تعدیل خواهد شد و حتی خودروسازان نیز برای تولید خودروهای باکیفیت‌تر تشویق می‌شوند.

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره طرح واردات خودرو اظهار کرد: به نظرم تصویب طرح واردات مشروط خودروی خارجی و به دنبال آن افزایش واردات خودرو، به مهار قیمت‌های خودروی بازار داخلی کمک می‌کند و به وضعیت افسارگسیخته پایان خواهد داد.

آزادسازی واردات خودرو را ارزان می‌کند؟

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت و گو با تجارت نیوز اظهار کرد: یکی از راهکارهای کنترل بازار در کنار حمایت از خودروسازان و افزایش عرضه، واردات است.

او تشریح کرد: به نظر می آید اگر قرار است شورای رقابت به قیمت گذاری ورود کند ، باید به عرضه خودرو توجه کند. شورای رقابت طی این مدت می توانست علاوه بر وظایف خود که حمایت از خودروسازان و مصرف کننده بود، از بخش خصوصی حمایت کند و اینگونه رقابت نیز ایجاد می شود. خودروسازان داخلی تاکنون انحصاری فعالیت کرده اند که این موضوع به نفع مصرف کننده نیست.

خلخالی با بیان اینکه اکنون خودروسازان داخلی در بخش تولید خودروهای ارزان قیمت فعالیت می کنند، بیان کرد: اگر‌ به خودروساز بخش خصوصی بگوییم که در بخش خودروهای ارزان قیمت سرمایه گذاری کند، می گوید آن پلتفرم خودرو متعلق به خودروساز دولتی است و نمی توانیم در تولید آن ورود کنیم.