شهر خبر

طی اظهاراتی مداخله جویانه؛

بلینکن نسبت به مسئله تایوان ابراز نگرانی کرد

بلینکن نسبت به مسئله تایوان ابراز نگرانی کرد

وزیر خارجه آمریکا در تماسی با همتای چینی خود ضمن مداخله آشکار در امور داخلی پکن، از دیدار مجازی آتی بین روسای جمهور دو کشور، به عنوان فرصتی برای مدیریت رقابت بین آمریکا و چین یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با «وانگ ئی» وزیر خارجه چین گفتگو کرد. وی ضمن بحث و گفتگو درباره مقدمات دیدار مجازی آتی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، به این مسئله اشاره کرد که این دیدار فرصتی را به رهبران هر دو کشور ارائه می دهد تا در مورد چگونگی مدیریت مسئولانه رقابت بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین در همکاری با یکدیگر در حوزه هایی با منافع همراستا، گفتگو کنند.

طبق این بیانیه، بلینکن طی اظهاراتی مداخله جویانه، از پکن خواسته است تا برای حل مسالمت آمیز مسئله تایوان وارد گفتگو شود.

پرایس در این باره افزود: وزیر امور خارجه بر علاقه دیرینه آمریکا به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کرد و نسبت به ادامه فشار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی جمهوری خلق چین علیه تایوان ابراز نگرانی کرد.

بلینکن همچنین با همتای چینی خود در مورد بهبود تولید ناخالص داخلی جهانی با توجه به تورم و اختلالات زنجیره تامین، گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه گفت: بلینکن بر اهمیت اتخاذ تدابیری برای اطمینان از اینکه عرضه جهانی انرژی و نوسان قیمت ها بهبود اقتصاد جهانی را به خطر نمی اندازد، تاکید کرد.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح می شود که پیشتر «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین به واشنگتن درباره حمایت از نیروهای استقلال طلب تایوان هشدار داد و گفت که ایالات متحده «سیگنال های اشتباه» را به آنها ارسال می کند.

وانگ تاکید کرد که واشنگتن باید به تعهدات خود در رابطه با تایوان عمل کند و در پی تلاش برای حمایت از استقلال این جزیره نباشد.

آمریکا و شرکای غربی اش اخیرا و در راستای سیاست‌های تنش برانگیز «ایندوپاسیفیک» واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش چین و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان‌های جدایی طلب در مناطق تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.