«داریوش قنبری»، چهره سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با تاثیر دولت روحانی در شکست های اخیر اصلاح طلبان اظهار کرد: اصلاح طلبان  هزینه حمایت از آقای روحانی را پرداختند. آقای روحانی اگر چه اصلاح طلب نبود اما مورد حمایت این طیف قرار گرفت و انتظاراتی که از آقای روحانی می رفت، همه به پای اصلاح طلبی نوشته شد و اصلاحات نتیجه آن را در انتخابات ریاست جمهوری دید. اگر چه گزینه اصلاح طلبی به آن معنا در انتخابات 1400 وجود نداشت و اکثر گزینه های این طیف همه ردصلاحیت شده بودند اما بعد از مساله رد صلاحیت ها موضوع عدم اقبال مردم به اصلاح طلبی به ناکارآمدی دولت اقای روحانی برمی گشت و جایگاه اصلاح طلبی در جامعه از بین رفت اما این وضعیت به معنای از بین رفتن یک جریان سیاسی نیست.

او افزود: اصلاح طلبی فرصت بازسازی این جریان را دارد. اگر سازمان دهی تشکیلاتی مناسبی وجود داشته باشد آنها باز هم می توانند در آینده سیاسی کشور نقش ایفا کنند. جریان اصلاحات ریشه دار است و حذف شدنی نیست. ولی اصلاح طلبی برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور به تجدید نظر ساختاری نیاز دارد. در شرایط کنونی اصلاح طلبی دچار شوک انتخاباتی است و فعالیت تشکیلاتی در این جریان تا حدودی تعطیل شده است. با توجه به شرایط کشور و مسائل انتخابات این رفتار تا حدودی طبیعی است.

قنبری با تاکید براینکه دولت روحانی از اصلاحات «فقط» برای انتخابات استفاده کرد، ادامه داد: عملکرد آقای روحانی به جریان اصلاح طلبی ضربه زد او از اصلاح طلبان استفاده نکرد و با کسانی کار کرد که هم فکر با دولت نبودند و این آسیبی بر دولت او بود.

او افزود: در دور دوم  آقای جهانگیری را که می توانست، فاصله اصلاح طلبان و دولت را پر کند به حاشیه برد و به نوعی زمینه را برای قدرت گرفتن بیشتر افرادی مانند واعظی فراهم کرد؛ اقای واعظی عملکردی منفی داشت و تلاش او در جهت آسیب زدن به عقبه حمایتی آقای روحانی و جریان اصلاحات بود. در نهایت تاوان دولت آقای روحانی توسط جریان اصلاحات پرداخته شد و چهره های اصلاح طلبی در انتخابات عملا بی تفاوت بودند و حاضر نشدند در صحنه حضور پیدا کنند.

قنبری یاداور شد: این مسائل عموما ناشی از عملکرد دولت بود. هر حزبی که وارد فعالیت سیاسی می شود به دنبال رسیدن به قدرت است حزب بدون قدرت معنا ندارد. اگر مساله خدمت مطرح می شود در حقیقت هدف حزب خدمت و این خدمت از ناحیه در اختیار گرفتن قدرت است. اصلاح طلبی تاوان دولتی را داد که درصد ناچیزی از اصلاح طلبان در آن دولت حضور داشتند.

انتهای پیام/4