به گزارش برنا؛ در سال‌های گذشته تلویزیون در کنار سریال‌هایی با ژانر ملودرام، پلیسی، دفاع مقدس و امنیتی و... در مناسبت‌های مختلف در ژانر طنز نیز سریال‌هایی تولید و به پخش می رساند که اتفاقا توسط افرادی نامدار در این عرصه مانند مهران مدیری،رضا عطاران و...ساخته می شد که بازخورد این سریال‌ها نشان از این داشت که مخاطب با میل و رغبت پای رسانه می نشست اما در این چند سال کار های طنز در جذب مخاطب چندان موفق نبودند و به جز چند نمونه این آثار آن چنان که باید با اقبال مواجه نشد. چرایی این موضوع می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد که از آن جمله می توان به سخت بودن آثار طنز در تولید، معدود بودن ستاره های طناز در رسانه و البته ممیزی ها و خط قرمز های فیلم نامه و انتخاب سوژه و ... اشاره کرد به همین بهانه با کارشناسان و منتقدان رسانه گپ و گفتی داشتیم که در ذیل از نظر می گذرانید.

«حسین سلطان‌محمدی» نویسنده منتقد سینما و تلویزیون است که در زمینه ترجمه (عربی و انگلیسی) و ویرایش متون و کتب سینمایی فعالیت داشته و به نگارش نقد و تحلیل در نشریات تخصصی سینمایی پرداخته است.

او در خصوص این مطلب گفت: انسان جامع است و همه جور سوژه و موضوعی را در همه ژانرها می‌پذیرد و نیاز است که در همه ژانرها سریال سازی شود. نمی‌توان گفت در جامعه فقط موضوعات اجتماعی وجود دارد موضوعات بسیاری در جامعه هست که باید به آن‌ها پرداخته شود به همین علت طنز و خنده هم جزو ضروریات انسان است. ما هر زمان که با مردم برخورد می‌کنیم بیشتر از خشم در آنها شادی و تبسم می‌بینیم و این یک اصل بدیهی است که اگر تلویزیون به جامعه و مردم بخواهد نگاه کند باید همه جور سوژه‌ای را دست مایه تولید و پخش کند اما اینکه طنز ساز ها، آنهایی که در سال‌های اخیر وارد عرصه سریال‌سازی شدند و می‌توانند با شرایط تلویزیون کار کنند، طنزهای خوبی نمی‌سازند یا پتانسیل برنامه‌سازی‌شان خیلی قوی نیست موضوعی است که باید تقویت و بازسازی بشود. این یک اصل انکار نشدنی است که نویسندگان و کارگردانانی در گذشته داشتیم که آثار قوی برایمان به یادگار گذاشتند و هر زمان که تلویزیون باکس نمایشش دچار نقصان می‌شود این سریال ها در چرخه پخش قرار می دهد.

این منتقد سینما و تلویزیون گفت: در دوره های مدیریتی مختلف و نگرش هایی که طی این سال ها در صدا و سیما جاری شده به این ذهنیت رسیده‌اند که این دایره نظارت را سخت‌گیرتر و محدودتر کنند. این نکته‌ای است که باعث شده خیلی از کسانی که به صورت تخصصی طنز پرداز هستند، نه کسانی که آگاهانه می‌خواهند تخریب یا تمسخر کنند بلکه اگر به کسانی که علاقه‌مند هستند و به صورت تخصصی کار طنز می‌کنند در سیستم برنامه سازی تلویزیون توجه بشود و آنها را در دایره ی مخالف جامعه قرار ندهند، حیطه افرادی که می‌توانند به حوزه سریال سازی طنز وارد بشوند را بازتر کردیم و هم قدیمی‌ترها و هم افراد جدید با آرامش فکری به سوژه سازی، نوشتن متن و تهیه و تولید سریال برای پخش امیدوار کردیم و این مشکلی است که متأسفانه در مدیریت‌های گوناگون سال‌های اخیر صدا و سیما دیده شده است که دایره نظارت برای برنامه سازی را تنگ‌تر کرده و برخلاف اصول استاندارد که اصل بر براعت است مگر خلافش ثابت شود می‌توانند مطابق با نگاه ما و دریچه پنجره ما به جامعه نگاه کنند و برنامه بسازند.

وی ادامه داد: اگر یک پنجره ثابت جلوی چشم تهیه‌کننده بگذاریم و بگوئیم از نگاه ما نگاه کن آن موقع دیگر به برنامه‌ساز یا فیلمساز و آدم‌های متخصص نیازی نیست هر تکنسینی می‌تواند با استدلال و چارچوب‌های موجود بنویسد و بسازد و در نهایت یک نفر آن را ویرایش کند و فارغ ازین نگرش که آیا این برنامه اثر گذار و یا جذاب است اثر را تولید می‌کند و تماشا کردن برای تماشاگر اجباری است و اصلا به این توجه ندارند که این پتانسیل شبکه‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌ها همچنان نکته‌ای است برای رقابت با سازمان صدا و سیما که دریچه‌هایش را محدودتر کرده است و با وجود پلتفرم‌ها تلویزیون نمی‌تواند خیلی مطمئن باشد که مردم مجبور هستند آثار تلویزیونی را حتما ببینند.

سلطان‌محمدی افزود: اگر نظرسنجی منتشر شده تلویزیون را اخیرا ببینید مخاطبان توجهی به سریال‌ها نداشته‌اند و به طور مثال به سوی ورزش رفته‌اند، آن هم برنامه‌هایی که بدون واسطه است مانند مسابقات ورزشی و حتی برنامه‌های ورزشی با واسطه مانند فوتبال برتر هم بیننده ندارد و مخاطب به سمتش نمی‌رود و این‌ها نکاتی است که از خروجی نظر سنجی های خود صدا و سیما قابل برداشت است و سال به سال افرادی در حیطه تائید فیلمنامه، صدور مجوز و ساخت سریال‌های طنز در تلویزیون مسئولیت گرفتند که بیشتر نگاه‌شان سلبی و منفی بوده است تا ایجابی و مثبت.