«سید احسان ارکانی»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم نیشابور در مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقادها و نطق های اخیر نمایندگان، آیا مجلس نسبت به دولت بدبین شده است، گفت: رکن مهمی که در ساختار سیاسی قوه مقننه و قوه مجریه وجود دارد این است که ۲۹۰ نماینده و رییس قوه مجریه با رای مردم انتخاب می شوند. بر این اساس نظامی که مبتنی بر اینگونه مردم سالاری دینی است و براساس رای مردم، مسئولین خود را انتخاب می‌کند، انتظار می‌رود همگی در جهت حل مشکلات مردم تلاش کنند و هدف اصلی خدمت به مردم باشد. در این میان اگر احساس شود مجموعه ای عملکرد ضعیف یا اشکالی دارد، منطقی است که نسبت به آن واکنش نشان داده شود و مورد پیگیری و انتقاد قرار بگیرد.

او ادامه داد: در قانون اساسی پیش بینی شده، مجلس به عنوان یک قوه ای که نمایندگان آن اختیاراتی اعم از سوال استیضاح و... را دارند، می توانند در موضوعات مختلف اظهار نظر کنند البته این اظهار نظر نباید به قصد مچ گیری باشد بلکه باید در جهت رفع مشکل صورت بگیرد تا به شناسایی آسیب ها و نقاط ضعف، کمک کند. در بسیاری از جلسات وزرا اذعان می کنند بهترین و کارشناسی ترین مشکلات حوزه کاری و مردم را، از زبان نمایندگان می شنوند، زیرا این نمایندگان هستند که با مردم سروکار دارند و مشکلات روزانه به آنها گزارش داده می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه با بیان این جمله که در دولت آقای رییسی که همسو با مجلس است امورات و مشکلات مردم در حال پیگیری است، بیان کرد: قرار نیست برخی از مشکلات را پنهان کنیم و یا نسبت به آنها هشداری داده نشود، اگر هشداری داده می‌شود و انتقادی بیان می‌شود در جهت اصلاح امور است و این کاملا در جهت خواسته آقای رییسی است تا دولت بتواند، مشکلات را برطرف کند. دولت  و مجلس عاری از خطا نیستند، نقص عملکردها از دل همین هشدارها و انتقادها نمایان می‌شود. امیدواریم با هدف واحد سه قوه بتوانیم در زمان کوتاه عمده معضلات مردم که در حوزه اقتصادی است را حل کنیم.

نماینده مردم نیشابور مطرح کرد: انتقادات به دولت نشان دهنده پویایی سیستم حکمرانی و مردم سالاری دینی کشور است. عده ای روی کار آمدن دولت همسو با مجلس را به منزله تک صدایی ‌و خفقان و دیکتاتوری و عدم پیگیری مشکلات مردم می دانستند اما امروز که مجلس به دولت تذکر می دهد فضا را به سمتی می‌برند که این انتقادات نقطه اختلاف مجلس با دولت است. دولت و مجلس توجهی به حاشیه ها و فریادهای مخالفان و فضاسازی های کاذب نداشته باشند، عده ای همواره هویتشان در اختلاف افکنی و ایجاد تعارض در میان مسئولان است. 

عضو کمیسیون اصل نود در پاسخ به این سوال که در دیدار با رییس قوه قضاییه، چه موضوعاتی را قرار است مورد بحث قرار دهید، بیان کرد: در سال گذشته هم، کمیسیون اصل نود دیداری با آقای رییسی که رییس وقت قوه قضاییه بودند برگزار کرد، کمیسیون اصل نود به عنوان کمیسیون نظارتی مجلس که با قوه قضاییه ارتباط مستمر دارد این ضرورت را احساس می کند که در ابتدای روی کار آمدن رییس هر قوه این دیدارها برگزار شود. موضوعات در حوزه های مختلف که امکان فساد و رانت خواری در آن وجود دارد و موضوعاتی که با پیشنهاد قوه قضاییه در مجلس که می تواند از ایجاد فساد پیشگیری کند در این جلسات مطرح می‌شود. موضوعاتی که به تخلف مسئولان برمی‌گردد طبق ضرورت های قوه به آن رسیدگی می‌شود. 

ارکانی ادامه داد: موضوعات مهمی که مطالبه مردم است مانند وضعیت بورس، تخلفات در ارز۴۲۰۰، پرونده های مفاسد کلان اقتصادی و نحوه توزیع تسهیلات ومبالغ دریافتی از صندوق توسعه ملی برای کرونا در دولت قبل را به صورت واحد پیگیری خواهیم کرد تا آقای اژه ای دستور دهند به صورت ویژه و با سرعت و دقت ویژه تری، مورد رسیدگی قرار بگیرند.

او در خصوص صحبت های که قرار است در این دیدار مطرح کند، گفت: در خصوص مواردی که با عنوان تخلف با تصویب مجلس به عنوان  ۲۳۴به قوه قضاییه ارسال می‌شود تقاضا خواهیم کرد تا با دقت و با سرعت مطلوب تری نسبت به سایر پرونده های عادی این موارد رسیدگی شود و نتیجه شفاف به مردم اعلام شود. بحث دیگر در خصوص موضوعاتی است که در بازدیدهای آقای اژه ای مطرح شد مثلاً یک مورد آن که به بازدیدهای اژه ای از انبارهای سازمان تملیکی است برمیگردد، ایشان اعلام کردند وضعیت این انبارها نامطلوب است در همین راستا یک سوال از وزیر اقتصاد را ثبت کردم تا ایشان در کمیسیون حضور یابد و علت عدم توجه کافی به این وضعیت آشفته انبارهای سازمان تملیکی و گمرک را توضیح دهد. 

انتهای پیام/5