شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین

خواسته تحریمی اوکراین از آمریکا مطرح شد!+جزییات

پایگاه خبری اکسیوس از راه اندازی کارزاری از سوی رئیس جمهوری اوکراین علیه خط لوله نورد استریم ۲ که گاز را مستقیم از روسیه به اروپا می رساند خبر داد و نوشت: ولادیمیر زلنسکی آشکارا خواستار تحریم این خط لوله از سوی مجلس سنای آمریکا است.

خواسته تحریمی اوکراین از آمریکا مطرح شد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از پایگاه خبری اکسیوس، «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین کارزاری در توئیتر راه‌اندازی کرده تا سنای آمریکا از تحریم‌ها به عنوان آخرین تلاش برای تحریم خط لوله نورد استریم ۲ حمایت کند.

این در حالی است که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به دلیل حفظ روابط با آلمان، از تحریم‌ها علیه خط لوله نورد استریم ۲ که با حمایت کرملین انجام می گیرد و اوکراین را برای رساندن مستقیم گاز به اروپا دور می زند،  چشم پوشی کرده است.

اما اگرچه دولت آمریکا و آلمان بر سر این خط لوله به توافق رسیده اند، تحریم های کنگره آمریکا علیه نورد استریم ۲ در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده و برای نهایی شدن باید به تصویب مجلس سنا هم برسد تا در "قانون سالانه اختیارات دفاع ملی" (قوانین فدرال آمریکا) گنجانده شود.

در ماه‌های اخیر، روسیه از صادرات انرژی و تشدید بحران این بخش در اوکراین و اروپا به عنوان اهرمی استفاده کرده که منتقدان نورد استریم ۲ بارها پیش از این در مورد آن هشدار داده بودند. اما مسکو به همین امر بسنده نکرده و علاوه بر تشدید بحران انرژی علیه اوکراین با استقرار نزدیک به ۱۰۰ هزار سرباز در نزدیکی مرزهای اوکراین به همراه تانک های جنگی و توپخانه ها بیم حمله به این کشور را بالا برده است.  

جامعه امنیت ملی ایالات متحده هم به طور فزاینده ای نگران است که روسیه دوباره به اوکراین حمله کند و حتی بیشتر از سال ۲۰۱۴ که شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد از خاک این کشور تصرف کند.  

زلنسکی روز جمعه در توییتی نوشت: «باج خواهی از اروپا بر سر گاز باید برای همیشه متوقف شود. ما از مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب اصلاحیه قانون علیه نورد استریم ۲ سپاسگزاریم. اکنون از همه دوستان در سنای آمریکا می خواهیم که از این اصلاحیه در سطح سنا حمایت کنند».

وی پیش از این هم خط لوله نورداستریم ۲ را یک سلاح ژئوپلیتیک خطرناک از سوی کرملین علیه اروپا عنوان کرده بود.

اصلاحیه ای که زلنسکی به آن اشاره می کند توسط گروهی از سناتورهای جمهوری خواه ارائه شده است.

این اصلاحیه تحریم‌های اجباری علیه شرکت مسئول خط لوله نورد استریم ۲ اعمال می‌کند و معافیت های بایدن را که به تکمیل خط لوله در اوایل سال جاری چراغ سبز نشان داده بود، نادیده می‌گیرد.

بایدن و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در دیداری در ماه ژوئیه (تیر) به توافق رسیدند تا روسیه را از استفاده ابزاری از پروژه های انرژی مانند نورد استریم ۲ برای آسیب رساندن به کشورهای آسیب پذیر مانند اوکراین باز دارند.

اما در پی توافق این دو رهبر، مخالفان خط لوله نورد استریم ۲، از جمله اعضای کنگره و مقامات ارشد دولت‌های اروپای شرقی، به دلیل فقدان قاطعیت لازم از آمریکا و آلمان انتقاد کردند.

در حال حاضر  ساخت و ساز در نورداستریم ۲ به پایان رسیده و خط لوله اکنون در انتظار تاییدیه نظارتی از آلمان است. از طرفی هنوز مشخص نیست که آیا تحریم ها جریان گاز را متوقف می کند یا خیر، اما شکی نیست که هرگونه تحریم علیه این خط لوله برای آلمان بسیار دردناک خواهد بود.

وبگردی