شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید#رئیسی#کارشناسان

محاصره دلاری دولت رئیسی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای

محاصره دلاری دولت رئیسی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای

محاصره دلاری دولت رئیسی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای باعث غافلگیری مردم و کارشناسان شده است.

به گزارش تحریریه، محاصره دلاری دولت سیزدهم در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای با 1+ 4 باعث غافلگیری مردم و کارشناسان شده است. زیرا در شرایطی که ورودی ارزی کشور در تمام زیرشاخه ها بهبود قابل توجهی نسبت به پاییز سال 1399 دارد، اما قیمت دلار آزاد به 28 هزار و 500 تومان رسیده و همچنان ناآرام است. 

شاخص های فروش نفت، بازگشت منابع ارزی، کنترل بهتر نقدینگی و بهبود جایگاه جهانی کشور با عضویت در سازمان همکاری شانگهای به طور منطقی باید بازار ارز و اقتصاد را به سمت آرامش هدایت کند، اما در عمل اتفاق دیگری در حال رخ دادن است. 

از منظر سیاستگذاری داخلی، پرداخت دلار 4200 تومانی رانتی 150 هزار میلیارد تومانی(در 6 ماهه نخست سال 1400) را مهیا کرده و ذی نفعان را برای دستکاری بازار ارز تشویق می کند و باعث می شود کسانی که منفعت سیاسی در زمین زدن دولت رئیسی دارند، همزمان منافع اقتصادی هم داشته باشند که نشان می دهد دولت سیزدهم با تعلل در حذف دلار 4200 تومانی بدترین اشتباه ممکن را مرتکب شده و برای دشمنان داخلی خود منبع درآمدی هم ایجاد کرده است. درواقع دولت در حال یارانه دادن به مخالفان داخلی خود است، یارانه ای که به اسم مردم پرداخت می شود، اما نتیجه آن اعمال فشار بیشتر بر سفره مردم بوده است و اصرار بر ادامه پرداخت آن نتیجه متفاوتی نخواهد داشت. 

ازسوی دیگر، آمریکا در مذاکرات پیش رو در تنگنای ابزارهای لازم برای اعمال فشار بر این قرار گرفته و نمی تواند علیه جمهوری اسلامی ابزار فشار و چانه زنی جدیدی فراهم کند، و به همین دلیل تلاش برای مهندسی جریان های همسوی داخل کشور با حزب دمکرات؛ برای پر کردن این نقیصه و اعمال فشار بر دولت رئیس با ابزار نرخ ارز طبیعی است. عادی بودن جریان فروش انرژی، و صادرات و واردات نزدیک به 80 میلیارد دلاری نشان می دهد که تحریم اقتصادی عملا شکست قطعی خورده است. امضای توافقنامه های پولی دوجانبه که بعد از ترکیه با روسیه نیز امضا شد نشان می دهد که تحریم پولی نیز در حال تمام شدن است و همین مساله باعث عجله آمریکا برای احیای برجام شده است. 

تنها عنصری که می تواند دولت سیزدهم را از منظر چانه زنی بر سر میز مذاکره تحت فشار قرار دهد، کارت افزایش نرخ ارز در بازار است که برای مجریان آن منفعت اقتصادی هم دارد و به همین دلیل این مساله در تضاد با واقعیت های اقتصادی در حال روی دادن است. در واقع با مهندسی اقتصادی-امنیتی خاصی در بازار ارز مواجه هستیم که هزینه آنرا دلار ترجیحی 4200 تومانی از جیب ملت پرداخت کرده و برای طیف مقابل دولت رئیسی بازی همه سر برد فراهم کرده است. 

پایان/