شهرخبر

عضو کمیسیون برنامه مجلس: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شوک قیمتی می‌شود/ دلیلی برای این کار نداریم

عضو کمیسیون برنامه مجلس: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شوک قیمتی می‌شود/ دلیلی برای این کار نداریم

فارس نوشت: عضو کمیسیون برنامه مجلس با تاکید بر اینکه نباید بار حذف ارز ۴۲۰۰ تمانی بر دوش مردم بیفتد گفت: برای افزایش تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تعداد تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی را افزایش داده و نظارت و شفافیت را ارتقا دهیم.

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: چون نظارت در دولت‌های مختلف در موضوع یارانه‌ها ضعیف بوده است من مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم زیرا باعث گرانی اقلام، کالاهای اساسی و مایحتاج مردم خواهد شد.

وی افزود: چون سیستم نظارتی قوی و شفاف در بخش‌های مختلف کشور نداریم احتمالا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تبعاتی برای اقتصاد خانوارها داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در تولید کالاهای اساسی و در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته‌ایم و قیمت جهانی همین قلم کالاها هم افزایشی بوده است و عملا شاهد گرانتر شدن مایحتاج‌های سفره مردم هستیم این در حالی است که در طول سال‌های اخیر با خشکسالی و عدم توجه بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی روبرو بوده‌ایم که همین امر منجر به افزایش تورم در اقتصاد خانوارها شده است.

زارع تصریح کرد: من در مجموع موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم ولی در شرایط فعلی اگر این کار عملیاتی شود، بار آن بر دوش مردم می‌افتد پس به صلاح نیست که اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و حمایت از مردم در این زمینه مؤثر باشد باید تعداد تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی را افزایش دهیم و برای این کار باید فراخوان داد، این در حالی است که سرمایه‌گذاران زیادی هستند که می‌توانند نهاده‌های کشاورزی را در حد استان و شهرستان خود وارد کنند و به دست جامعه هدف برسانند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: در شرایط حاضر هیچ دلیلی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست ضمن اینکه امکان حذف یارانه دارو که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود را هم نداریم، زیرا در شرایط کرونایی هستیم.

زارع افزود: تولید گندم در کشور پایین است و نیاز کشور به دانه‌های روغنی هم باعث شده تا به سمت واردات برویم.

وی در پایان افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شوک قیمتی به جامعه خواهد شد و عدم نظارت بر قیمت کالاها و خشکسالی‌های اخیر و کاهش تولید مایحتاج مصرفی مردم و همچنین افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی منجر به مشکلات متعددی برای خانواده‌های ایرانی شده است.

 

۲۳۲۳۱