شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#رئیس جمهور

در آستانه دیدار با همتای چینی؛

بایدن مدعی شد: نفت به قدر کافی هست/ خرید از ایران کم شود

بایدن مدعی شد: نفت به قدر کافی هست/ خرید از ایران کم شود

رئیس جمهور آمریکا در ادامه کارزار اعمال فشار، مدعی شد عرضه نفت در بازارهای جهانی به حدی هست که سایر کشورها خرید خود را از ایران کاهش دهند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طی یادداشتی به وزارت خارجه این کشور، مدعی شد در حال حاضر عرضه نفت به حدی هست که سایر کشورها بتوانند خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

وی در این یاداداشت قید می کند: مطابق با تصمیمات قبلی، عرضه کافی نفت و فراورده‌های نفتی از کشورهایی به غیر از ایران وجود دارد تا به این ترتیب، امکان کاهش حجم نفت و فرآورده‌های نفتی که توسط مؤسسات مالی خارجی از ایران خریداری می شود؛ فراهم شود.

کاخ سفید ملزم است هر شش ماه یک بار کافی بودن عرضه نفت در بازارهای جهانی را تائید کند تا به این ترتیب، آمریکا بتواند تحریم های نفتی علیه ایران را که باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ وضع کرد؛ حفظ کند.

بیانیه بایدن در آستانه دیدار مجازی او با شی جینپینگ همتای چینی است که برای روز دوشنبه تدارک دیده شده است. این در حالی است که چین با خرید روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت، بزرگترین مشتری ایران است.

خرید نفت از سوی چین به رغم محدودیت هایی است که اگر اعمال شود؛ واشنگتن می تواند (با استناد به تحریم های ثانویه)، ارتباط ناقضان (این تحریم ها) با مراکز اقتصادی آمریکا را قطع کند.

این در حالی است که رویترز پیشتر در مهر ماه هم مدعی شده بود که آمریکا در زمینه کاهش خرید نفت خام ایران توسط چین، با پکن مذاکراتی دیپلماتیک انجام داده است.

در آن مقطع، «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود: چین و ایران همواره بر اساس برابری، سود متقابل و منافع مشترک و اصول تجاری و در چارچوب قوانین بین المللی به همکاری پرداخته اند. پکن قاطعانه با هر گونه تحریم یکجانبه مخالف است و از آمریکا می خواهد هرچه سریع تر به مداخلات و تحریم علیه شرکت ها و اشخاص طرف ثالث خاتمه دهد.