شهر خبر

ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام دامدار به کام سودجویان!

ارز ۴۲۰۰ تومانی به نام دامدار به کام سودجویان!
یک دامدار گفت: می گویند به نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده، ولی این ارز کجاست؟ چرا به اسم دامداران تمام می‌شود ولی به دست آنها نمی رسد و به جیب یک عده افراد سودجود می رود؟

به گزارش شهرآرانیوز، روح الله کریمی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی دامداران ارز ۴۲۰۰ تومانی است، گفت: می گویند به نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده، ولی این ارز کجاست؟ چرا به اسم دامداران تمام می‌شود ولی به دست آنها نمی رسد و به جیب یک عده افراد سودجود می رود؟

وی ادامه داد: برای ما دامداران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق خوبی است به شرط اینکه صادرات دام به صورت گسترده انجام و بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین  شود. همچنین تصدی گری دولت در این صنعت نیز کم شود. در این صورت تکلیف دامدار روشن می‌شود و از آن طرف دولت می‌تواند به مصرف کننده برای خرید گوشت و لبنیات در قالب کارت اعتباری  یارانه دهد و این یارانه مستقیم دست مصرف کننده  برسد.

این دامدار افزود: سهمیه نهاده‌های دولتی نصف شده و دیر به دستمان می‌رسد. به دامدار  روستایی، سنتی، پرواربند و گوسفنددار اصلا سهمیه‌ای تعلق نمی‌گیرد. هر گوسفند برای پروار شدن در ماه به حداقل۲۰ کیلو کنسانتره نیاز دارد.  سهمیه دولتی به عدد ۶ کیلو برای هر گوسفند و برای گاوداران سنتی و روستایی ۶۰ کیلو در ماه می رسد. تازه این ۶ کیلو هم اخیرا نصف شده است.

وی تصریح کرد: همین سهمیه‌های اندک دولتی هم گران شده است. دو ماه پیش کنسانتره دولتی را کیلویی ۳۴۰۰ تومان می‌خریدیم ولی حالا قیمت آن به ۴۱۰۰ تومان رسیده است. در استان های شرقی نرخ نهاده ها بالاتر است. منِ دامدار چگونه باید این افزایش هزینه‌ها را در کنار  سایر هزینه‌های دیگر تحمل کنم؟

کریمی مشکل دیگر دامداران را صادرات دام زنده دانست و گفت: سال ١٣٩٧ دامدار دامش را به بازرگان می‌داد و آنها دام را صادر می‌کردند و طرف حساب مشخص بود. ولی با مصوبه اخیر وزارت جهادکشاورزی و شرایطی که در آن گفته شده هیچ تاجری حاضر نیست دام صادر کند و صادرات قطره چکانی شده است. از طرفی منِ دامدار باید هر کیلو گوسفند نر را با قیمت ۶۲ هزار تومان به اتحادیه مربوطه بفروشم. آنها نیز با قیمت ۱۱۶ هزار تومان به دست بازرگان برسانند. این فاصله برای دامدار چه سودی دارد؟ چرا دامدار نباید مستقیم با تاجر در ارتباط باشد؟

وی در ادامه گفت: چندمیلیون دام مازاد در کشور داریم و چون دام زیاد است و صادر نمی‌شود وقتی برای فروش دام‌هایمان به بازار می‌رویم دست به دعا می‌شویم که کسی پیدا شود و این دام‌ها را از ما بخرد.

این فعال در بخش دامداری با بیان اینکه پروار کردن یک بره کیلویی ۹۵ هزار تومان هزینه دارد، گفت: قیمت خرید حمایتی دام زنده کیلویی ۶۲ هزار تومان تعیین شده، چرا دامدار باید در فروش هر کیلو گوسفند پروار شده‌اش حدود ۳۰ هزار تومان ضرر کند؟ البته به ما اعلام کردند که از این ۶۲ هزار تومان ۲۰ درصد به صورت نهاده به دامدار باز می‌گردد. که این موضوع مورد مخالفت دامداران بسیاری است. اما با وجود گذشت هفته‌ها از  مصوبه خرید حمایتی و صادرات دام زنده هنوز نه صادراتی صورت گرفته و نه خرید حمایتی از دست دامدار شده و همچنان دامدار سردرگم است.

کریمی در پایان گفت: دامداران در فشار بسیار زیادی هستند. مصوبه خرید حمایتی و صادرات دام زنده که اخیرا اعلام شده هیچ به نفع دامدار نیست. از آقای وزیر انتظار داریم که بر اساس قیمت تمام شده دام، مصوبه‌ها را ابلاغ کند.  چرا که هزینه‌های دامداری‌ها چند برابر شده و قیمت دام در این چند سال بخاطر سیاست‌های دستوری سرکوب شده است. خواهش داریم  مسئولان حرف‌های دیروزشان در مجلس و امروزشان با دامداران یکی باشد.

منبع: