شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#مذاکره

چون قبلا مخالف برجام بودند ،نمی‌توانند به سرعت وارد مذاکره شوند

علی بیگلدلی معتقد است که یکی از علل تعلل در مذاکره تیم مذاکره کننده است که چون قبلا مخالف برجام بوده اکنون نمی‌تواند به سرعت وارد مذاکره شود.

چون قبلا مخالف برجام بودند ،نمی‌توانند به سرعت وارد مذاکره شوند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – مذاکرات برجامی بین ایران و 1+4 آنطور که اعلام شده از هشتم آذر ماه شروع خواهد شد. منتها درباره ثمربخشی آن تردید و نگرانی‌هایی وجود دارد چرا که ایران با تیمی وارد مذاکره می‌شود که اغلب به مخالفت با توافق و برجام شناخته می‌شوند. این موضوع احتمالا دردسرساز خواهد بود و اولین نشانه‌اش هم همین تاکید و پافشار بر مواضع و شرط‌هایی است که باور کارشناسان امکان پذیرفته شدن ندارد. 

سوال اینجاست که اکنون در آستانه دور جدید مذاکرات باید چه تغییراتی در تیم و سیاست‌ها ایجاد شود تا توافق انجام، برجام احیا و منافع ملی کشورما تامین شود؟ 

علی بیگدلی، کارشناس تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» به نقش تیم مذاکره کننده در جریان مذاکرات اشاره کرد و گفت: «ترکیب هیات دیپلماتیک ما غیر از اینکه در توانایی دیپلماسی ضعف دارد، به این جهت مورد نقد است که این‌ها همان کسانی هستند که در گذشته هر نوع مذاکره با آمریکا و در ارتباط با برجام را کار خیانت آمیزی می‌دانستند. الان که خودشان مسئول شده‌اند می‌بینند که راهی غیر از مذاکره وجود ندارد اما این تعللی که صورت می‌گیرد به این خاطر است که این‌ها با توجه به پایبندی به اظهار نظرهای گذشته خود نمی‌توانند به سرعت وارد مذاکره شوند.»

بیگدلی در پاسخ به اینکه ایران در این مذاکره چطور می‌تواند موفق باشد و چه تصویری باید از خود ارائه دهد؟ گفت: «اگر قرار باشد با آن استراتژی‌های قبلی وارد مذاکره شویم، قطعا به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم. یک روز گفتیم که نه مذاکره می‌کنیم و نه جنگ می‌شود. اکنون اما وارد مذاکره شدیم و آقای امیرعبداللهیان هم گفته که آمریکا 10 میلیارد دلار به عنوان حسن نیت به ما بپردازد و آنها هم نپذیرفتند. من قبلا هم گفته‌ام که به هیچ وجه آمریکا این پیشنهادات قبل از مذاکره مثل لغو تحریم را نمی‌پذیرد. لذا ما بایستی سطح انتظارات را کاهش دهیم».

وی توضیح داد: «با یک انتظار مطلوب و یک دیپلماسی نرم وارد مذاکره شویم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. موقعیت بسیار حساسی است و دیپلمات‌های ما باید با ظرافت کامل و سطح پایین انتظارات وارد مذاکره شوند».