شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#چین

زمان دیدار روسای جمهور آمریکا و چین

کدخبر: 453951
روسای جمهور آمریکا و چین روز دوشنبه نشست مجازی خود را برگزار می کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، خبرگزاری رویترز با استناد به منابع خبری گزارش داد، روسای جمهور آمریکا و چین در بحبوحه تنش های دو کشور بر سر مسائل تجارت، حقوق بشر و فعالیت های نظامی قرار است روز دوشنبه نشست مجازی خود را برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ واشنگتن و پکن در مورد موضوعات مختلف از منشأ همه‌گیری کووید-۱۹ گرفته تا زرادخانه هسته‌ای در حال گسترش چین، با هم مناقشه داشته اند. مقامات آمریکایی معتقدند تعامل مستقیم با شی جینپینگ رئیس جمهور چین، بهترین راه جلوگیری از رفتن روابط بین این دو اقتصاد بزرگ جهان به سمت درگیری است. 

یک مقام چینی گفت، پکن همچنین مایل است از رویارویی اجتناب کرده و روی "رقابت مثبت" تمرکز کند،و همزمان بر همکاری در قبال مسائلی مانند بحران آب و هوا و پایان دادن به همه گیری ویروس کرونا تاکید کند.

به گفته این مقام، توافق چارچوبی تقویت همکاری ها با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی که توسط این دو اقتصاد بزرگ جهان در کنفرانس آب و هوایی اخیر سازمان ملل در اسکاتلند رونمایی شد، "یک سیگنال نسبتا مثبت" را برای نشست آتی ارسال کرد.

این مقام افزود: ما رقابت آمریکا و چین را مانند یک بازی گلف می بینیم، رقابتی که در آن هر طرف روی عملکرد بهتر خود تمرکز می کند، نه مانند یک بازی بوکس که در آن هر دو طرف سعی می کنند یکدیگر را ناک اوت کنند.

همچنین کاخ سفید اعلام کرد، بایدن قرار است به طور جداگانه خطاب به نشست سران رهبران کنفرانس اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به صورت اینترنتی طی امروز جمعه سخنرانی کند.

سی‌ان‌بی‌سی روز پنجشنبه به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که شی جینپینگ احتمالا از رئیس‌جمهور آمریکا برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن دعوت خواهد کرد.

چنین درخواستی می‌تواند بایدن را در موقعیت ناراحت کننده‌ای قرار دهد زیرا او چین را در مورد مساله حقوق بشر تحت فشار قرار می‌دهد.

همچنین بعید است که بایدن برای هر نوع نشستی به پکن برود. رئیس جمهور آمریکا در بازی‌های المپیک تابستانی در توکیو که متحد اصلی آمریکا است شرکت نکرد.

بایدن و شی جینپینگ آخرین بار در ۹ سپتامبر گفتگو کردند؛ گفتگویی ۹۰ دقیقه‌ای که به گفته یک مقام ارشد آمریکایی بر مسائل اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و کووید-۱۹ متمرکز بود.