شهرخبر

کرونای شدید در انتظار کسانی که خرو پف می‌کنند +دلیل

نتایج پژوهش های جدید محققان نشان می دهد که بزرگسالان مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدیدتر و مرگ ناشی از این ویروس هستند. این موضوع باید از سوی پزشکان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش زنهار؛ اطلاعات به دست آمده از یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد افراد مبتلا به آپنه خواب، ۳۱ درصد بیشتر پس از آلوده شدن به این ویروس در بیمارستان بستری شده و همچنین ۳۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از آن هستند. البته باید توجه داشت اختلال آپنه خواب خطر ابتلا به عفونت را در افراد افزایش نمی دهد.

دکتر رینا مهرا (Reena Mehra)، از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: اگر علائم مربوط به آپنه خواب دارید باید بیشتر مراقب کرونا باشید زیرا داده ها نشان می دهد که کاهش اکسیژن در طول خواب ممکن است منجر به پیامد های حاد ناشی از ابتلا به کرونا شود.

بر اساس آمار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری در ایالات متحده، از هر ۱۵بزرگسال، یک نفر مبتلا به آپنه خواب است، وضعیتی که در آن وقفه تنفسی یا دوره‌ های تنفس سطحی در طول خواب بیشتر از حد معمول رخ داده و منجر به اختلال در جریان اکسیژن در بدن می ‌شود. شایع ترین و شناخته شده ترین علائم آپنه خواب، خروپف بلند و تغییر در الگو های تنفسی است.

این بیماری می تواند شرایطی به نام هیپوکسی ایجاد کند که در آن بدن یا ناحیه ای از بدن از تامین اکسیژن کافی محروم می شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که هیپوکسی یک عارضه مرتبط با کووید ۱۹ شدید و دلیل شایع بستری شدن در بیمارستان پس از این عفونت است.

به گفته محققان، ممکن است اختلال در جریان اکسیژن ناشی از آپنه خواب منجر به افزایش التهاب در اندام‌ های کلیدی بدن از جمله ریه‌ها و قلب شود که این عارضه در نهایت منجر به کرونای شدید تر می ‌شود، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده در آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.