شهر خبر

لغو افزایش قیمت خودرو چه تاثیری روی «خساپا» و «خودرو» دارد؟

لغو افزایش قیمت خودرو چه تاثیری روی «خساپا» و «خودرو» دارد؟
چند روز پیش از انتشار رسمی خبر افزایش قیمت خودرو بازار سرمایه به استقبال این اتفاق رفت و به نوعی تاثیر احتمالی مثبت این ماجرا را پیش خور کرد. قیمت نماد معاملاتی شرکت های ایران خودرو سایپا در بورس رشد معناداری را تجربه کرد. اما اکنون سرنوشت قیمت سهام این دو شرکت در بورس بعد از دستور رئیس جمهور مبنی بر لغو افزایش قیمت خودرو چه خواهد بود؟

مسعود سلطانی، شهرآرانیوز| چهارشنبه ۱۹ آبان ماه در پی انتشار رسمی خبر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا، نماد‌های خودرویی در بازار بورس تعلیق شد. اگرچه نماد‌های «خودرو» و «خساپا» از ابتدای هفته به استقبال این خبر رفته بودند و تاثیر مثبت آن را پیش خور کرده بودند، اما بازهم کارشناسان و معامله گران اعتقاد داشتند پس از بازگشایی مجدد این نماد‌ها شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضا در این نماد‌های معاملاتی خواهیم بود.

اکنون، اما شرایط کاملا تغییر کرده است. شامگاه پنجشنبه ۲۰ آبان ماه، با دستور رئیس جمهور افزایش قیمت خودرو لغو شده است. در خبر‌های رسمی علت این اتفاق عدم اخذ مجوز اعلام شد.

در خبر‌ها آمد: «به دستور رئیس جمهور و باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز اخیر مشمول افزایش قیمت شدند، به قیمت‌های قبل بازگردانند و براین اساس افزایش قیمت خودرو‌های داخلی منتفی شد.»

این در حالی است که چهارشنبه ۱۹ آبان سهیل معمارباشی-مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت- عدم هماهنگی با شورای رقابت را کوتاهی خود خواند و در رابطه با واکنش وزارت صمت به این اظهارات شورای رقابت، اظهار کرد: هماهنگی‌ها و مجوز‌های لازم در زمینه افزایش قیمت خودرو‌ها اخذ شده است، اما این عدم هماهنگی با شورای رقابت به نوعی تقصیر بنده بوده است و باید هماهنگی با شورای رقابت نیز انجام می‌شد. موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.

اکنون نگرانی‌ها درباره تبعات این تصمیم روی قیمت نماد بورسی ایران خودرو «خودرو» و سایپا «خساپا» رو به فزونی گذاشته است.