شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#جلوگیری#بروز#کشورهای جهان

هشدار گوترش در آستانه پایان اجلاس آب و هوایی گلاسکو

هشدار گوترش در آستانه پایان اجلاس آب و هوایی گلاسکو

دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه پایان بیست‌و ششمین اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو به کشورهای جهان هشدار داد تا برای جلوگیری از بروز فاجعه اقلیمی و گرمایش زمین برنامه‌های بلندپروازانه‌تری را ارائه دهند.

به گزارش مشرق، آنتونیو گوترش که به گلاسکو سفر کرده است با انتشار پیامی در توئیتر به پیش نویس توافق اجلاس اشاره و تصریح کرد که نمی‌توان به «کمترین مخرج‌مشترک اقدامات اقلیمی بسنده کنیم.»

شرکت‌کنندگان دیروز سندی را به عنوان پیش‌نویس توافق اجلاس تهیه کرده‌اند که از کشورها می‌خواهد تا سال آینده میلادی، برنامه های خود را برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای بازبینی و تقویت کنند؛ تا آخر سال آینده راهبردهای بلندمدت خود را برای دستیابی به تصاعد صفر خالص تا اواسط قرن، تبیین کنند و اقدام قابل ملاحظه و اثربخشی برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱/۵ درجه انجام دهند. کشورها طبق توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ وعده دادند که برای دستیابی به این هدف تلاش خواهند کرد.

بر اساس این سند پیشنهاد، کشورها باید روند توقف استفاده از زغال سنگ و مشتقات سوخت های فسیلی را شتاب بخشند و سهم کلی شان در بودجه اقلیمی به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگار کردن خود با تغییرات اقلیمی را دو برابر کنند.

با این حال گوترش از همه کشورها خواست تا برنامه‌های بلندپروازانه‌تری را در راستای کاهش (گازهای گلخانه‌ای)، سازگاری با تعهدات اقلیمی و افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه ارائه کنند.

وی هفته پیش هم با ایراد سخنانی در افتتاحیه اجلاس هشدار داد که جهان در مسیر فاجعه اقلیمی حرکت می‌کند و شکست کاپ۲۶ حکم مرگ بشر است.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد موسوم به cop۲۶ از یکشنبه ۹ آبان ماه با حضور هزاران نفر از رهبران و نمایندگان ۲۰۰ کشور در شهر گلاسکوی اسکاتلند فعالیت خود را آغاز کرده است.

در این نشست که به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال به تعویق افتاده بود، مهم‌ترین مسائل و چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و بحران‌های محیط زیستی مورد بحث و تبادل نظر شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.  

در جریان این کنفرانس دو هفته ای، مذاکرات دیپلماتیک فشرده ای پیرامون چگونگی مقابله با گرمایش زمین به عنوان یک چالش مشترک جهانی، صورت گیرد و رهبران ۲٠٠ کشور جهان اهداف و تعهدات خود را برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی و نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰، ارائه خواهند کرد.

قرار است مذاکره کنندگان در جریان این نشست، کشورهای جهان را وادار کنند تا اقدام ها و تعهدات بلندپروازانه تری را برای جلوگیری از گرمایش زمین و محدود کردن افزایش دما به ١.۵ درجه سانتیگراد، متقبل شوند.

منبع: ایرنا