شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#انتخابات#عراق

ائتلاف فتح: درصورت عدم بازشماری آراء در دولت آینده عراق مشارکت نمی‌کنیم


ائتلاف فتح: درصورت عدم بازشماری آراء در دولت آینده عراق مشارکت نمی‌کنیم

یکی از اعضای ائتلاف فتح عراق اعلام کرد که اگر بازشماری دستی آراء انتخابات پارلمانی این کشور صورت نگیرد، این ائتلاف در دولت آینده مشارکت نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «قصی الشبکی» یکی از اعضای ائتلاف فتح عراق امروز در گفتگو با وبسایت المعلومه اعلام کرد که در صورت عدم بازشماری دستی آراء انتخابات پارلمانی، ممکن است که این ائتلاف مذاکرات مربوط به تشکیل دولت آینده را تحریم کند.

این نماینده ائتلاف فتح افزود، بعد از تصویب مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، طرف‌های غربی در تلاش برای نابودی ائتلاف ما هستند. طرفهای متخاصم غربی به هر روشی، از تقلب در نتایج انتخابات پارلمانی گرفته تا طراحی سناریو ترور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق تلاش می کنند تا به حضور حشد شعبی و ائتلاف فتح در این کشور پایان دهند.

الشبکی با اشاره به تقلب در نتیجه انتخابات پارلمانی عراق تصریح کرد، ائتلاف فتح اکنون بهای مقابله با پروژه آمریکا در عراق را می پردازد؛ جایی که فراکسیون وابسته به این ائتلاف مصوبه اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق را تصویب کرد و فشار برای اجرای این تصمیم در سال جاری به اوج خود رسیده بود.

وی در پایان تاکید کرد، در صورت عدم شمارش دستی آرا از حضور در دولت بعدی خودداری کرده و سراغ گزینه‌های دیگر می‌رویم.

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز دیروز اعلام کرد، عراق به موضوع برکناری تمامی نیروهای خارجی ادامه می‌دهد، زیرا قانون اساسی عراق اجازه حضور هیچ نیروی غیر عراقی و در عین حال اجازه هیچ تهدیدی به امنیت کشورهای همسایه از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولتشان را نخواهد داد. احزاب سیاسی معترض به دستکاری در نتایج انتخابات، به پیگیری شکایات خود از مرجع قضائی ذی‌صلاح ادامه خواهند داد و به هیچ طرف بین‌المللی اجازه دخالت در هیچیک از پرونده‌های داخلی را نخواهیم داد.

پیشتر جناح‌های معترض به نتایج انتخابات پارلمانی عراق در جلسه‌ای که در منزل «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون تشکیل دادند، بار دیگر خواستار شمارش دستی آرا شدند. سران احزاب و ائتلاف‌های دولت قانون، النصر، جریان حکمت ملی و سایر جناح‌های عضو اتاق هماهنگی احزاب شیعی در کنار ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر» و اتحادیه ملی کردستان به نتایج انتخابات معترض و خواستار شمارش آرا به صورت دستی هستند.

با این حال، کمیساریای عالی انتخابات عراق تنها با بازشماری آرا نیمی از استان‌های این کشور موافقت کرده است. ائتلاف دولت قانون چندی پیش اعلام کرده بود که نتایج انتخابات پارلمانی را حقیقی نمی‌داند.

انتهای پیام/