شهرخبر

واریز یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی از آذرماه + جزئیات (۲۰ آبان ۱۴۰۰)

واریز یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی از آذرماه + جزئیات (۲۰ آبان ۱۴۰۰)
در پی ارسال لایحه تامین مطمئن کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر به مجلس، پرداخت یارانه جدید ۱۱۰ هزار تومانی به ۶۰ میلیون نفر از آذر ماه قوت گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مکاتبه‌ای با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه تأمین مطمئن کالا‌های اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر را که به‌پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰هیئت وزیران با قید دوفوریت به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی تقدیم کرد.

در بخشی از این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالا‌های اساسی از محل درآمد‌های حاصل از تغییر نرخ کالا‌هایی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شود تا مبلغ دویست و هفتاد هزار میلیارد (۲۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال به حساب خاص سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی ـ مصوب ۱۳۹۹ ـ خواهد شد.

این لایحه که برای تغییر در نحوه بازتوزیع یارانه دلار ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی است، در صورت تصویب نهایی در مجلس مقدمات کار را برای بازتوزیع یارانه جدید از آذرماه فراهم می‌کند.

بر اساس میزان رقم ۲۷ هزار میلیارد تومانی که دولت برای ۴ ماه آخر سال در این لایحه درخواست مجوز کرده است، حدود ۶۰ میلیون نفر طی چهارماه آخر سال ماهانه ۱۱۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهند کرد.

 دلار ۴۲۰۰ تومانی که به دلار جهانگیری معروف شده است، از سال ۹۷ به واردات برخی کالا‌های اساسی داده می‌شد که بنا بر نظر بسیاری از فعالان عرصه تولید و بازار و اقتصاددانان، منافع این یارانه ارزی به مردم نمی‌رسید و قیمت کالا‌های اساسی که دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، همچنان در حال افزایش بوده است، بنابراین دولت تصمیم گرفت به‌جای تخصیص این ارز ارزان به واردکنندگان، یارانه ریالی آن را به مردم اختصاص دهد.

این در حالی است که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گندم و دارو فعلاً حذف نمی‌شود.

منبع: