شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#اوکراین#آمریکا

در واشنگتن انجام شد؛

دیدار «سالیوان» با مشاور ریاست جمهوری و وزیر خارجه اوکراین

دیدار «سالیوان» با مشاور ریاست جمهوری و وزیر خارجه اوکراین

مشاور امنیت ملی آمریکا در دیداری که در واشنگتن انجام شد، با مشاور ریاست جمهوری و وزیر خارجه اوکراین درباره موضوعات متنوعی ازجمله امنیت انرژی و تحولات دونباس گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دیدار با «آندری یرمک» مشاور ارشد رئیس جمهور اوکراین و «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه این کشور، درباره مسائل دوجانبه واشنگتن-کی یف گفتگو کردند.

طبق ادعای کاخ سفید، در این دیدار که در واشنگتن انجام شد؛ طرفین بر اهمیت احیای کمیسیون شراکت راهبردی و همکاری در باب تأمین امنیت انرژی و مبارزه با فساد تاکید کرده اند. همچنین ادعا می شود که آمریکا از تعهد بی قید و شرط خود به دفاع از حق حاکمیت اوکراین و حفظ تمامیت ارضی آن سخن گفته و از تعهد کی یف درقبال حل مسئله دونباس استقبال کرده است.

پیشتر، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم مدعی شده بود که ایالات متحده و اوکراین در حال گفتگو درباره تضمین تأمین امنیت انرژی به کی‌ یف هستند.

او همچنین گفته بود که واشنگتن از همه ابزارهای موجود برای تضمین تمدید قراردادهای ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین استفاده و از نزدیک تلاش های احتمالی روسیه برای استفاده از منابع انرژی به عنوان سلاح را دنبال می کند.

این درحالی است که با شروع فصل سرما و افزایش قیمت حامل های انرژی در اروپا، مسکو تاکید کرده بود که به تعهدات خود برای تأمین امنیت قاره سبز متعهد است.

آمریکا با طرح بهانه های مشابه و با ادعای دفاع از حق اوکراین به عنوان مسیر ترانزیت انرژی، با پروژه نورد استریم ۲ که گاز طبیعی را از روسیه به آلمان و از آنجا به سایر کشورهای اروپایی منتقل می کند؛ مخالف است حال آنکه برلین از مواضع خود مبنی بر ادامه شراکت به مسکو کوتاه نیامد.

اختلافات غرب با روسیه از بعد از جدایی کریمه از اوکراین و شدت گرفتن درگیری ها در شرق این کشور که ادعا می شود به تحریک مسکو انجام می شود؛ بالا گرفت.