شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تیم ملی

بازی اقتدار تیم ملی و اسکوچیچ در لبنان | حفظ صدرنشینی در غیاب ستاره

آمار رویارویی‌های گذشته ایران و لبنان هم نشان می‌دهد امروز باید منتظر یک برد دیگر برای سفیدپوشان باشیم.

تیم ملی

به گزارش همشهری آنلاین در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در آسیا و در آخرین بازی از مرحله رفت آخرین مرحله مسابقات، تیم ملی ایران امروز در شهر صیدا به مصاف لبنان خواهد رفت. در گروهی که ۲تیم از ۵تیمش از میزبانی در زمین خودشان محروم هستند، لبنان توانسته امتیاز میزبانی را بگیرد اما نتوانسته مجوز حضور تماشاگرانش را دریافت کند. لبنانی‌ها که تصور می‌کردند امروز با حضور تماشاگران خود از ایران میزبانی کنند در آخرین روزها نتوانستند مجوزهای لازم را بگیرند و در ورزشگاه خالی از تماشاگر «رفیق حریری» مقابل یوزهای ایرانی قرار می‌گیرند. رسانه‌های لبنان طی چند روز گذشته از غیبت تماشاگران خود به‌عنوان یک شوک یاد کرده‌اند. شوک دوم آنها هم غیبت مهدی طارمی در ترکیب ایران است که البته این یکی برخلاف قبلی شوک مثبتی برای آنها محسوب می‌شود.

  برنده سوریه، سوم گروه
سوای ایران و کره‌جنوبی که قدرت‌های برتر گروهA و مدعیان اصلی صعود به جام‌جهانی به‌حساب می‌آیند، فقط یک تیم دیگر طی ۴هفته گذشته موفق به کسب پیروزی شده و آن تیم همین لبنان است. در گروهی که تیم‌های سوم به بعدش همه با هم مساوی می‌کنند، لبنان در بازی گذشته بالاخره توانست یک پیروزی دشت کند و با همین برد نوبرانه بالاتر از بقیه تیم‌ها در رتبه سوم قرار بگیرد. لبنانی‌ها در یک بازی دراماتیک و درحالی‌که از سوریه عقب بودند با ۳گل متوالی به بازی برگشتند و در نهایت ۳بر۲بر میهمان خود چیره شدند. جالب است که کل گل‌های لبنان در بازی‌های این گروه همین ۳گل بوده و آنها در ۳بازی قبلی هیچ گلی به ثمر نرسانده بودند. لبنان با امارات و عراق به تساوی بدون گل رسیده و مقابل کره‌جنوبی هم با یک گل باخت خفیفی را تجربه کرده است. اما بعد از ۳بازی کم‌گل، بالاخره بغض این تیم مقابل سوریه ترکید و بازی آنها بسیار پرگل از آب درآمد. محمد جلال قدوح که در دقایق تلف‌شده نیمه اول ۲گل برای لبنان زد حالا یکی از گلزنان برتر این گروه و یکی از چهره‌های خطرناک بازی برای مدافعان ایران به‌حساب می‌آید.

   مهدی غایب است، امید هم نیست
بعد از ۳پیروزی و یک تساوی در ۴بازی ابتدایی، تیم ملی ایران در ۲بازی آینده به بردن لبنان و سوریه و قطعی‌کردن صعودش از این گروه می‌اندیشد. اما مسائلی که میان سرمربی تیم ملی و مهدی طارمی پیش آمد و دعوت‌نشدن گلزن اول ایران، همه‌چیز را تحت‌الشعاع خودش قرار داده است. در دو سه روز اخیر آنقدر که از طارمی صحبت شده از ترکیب تیم ملی و تحلیل حریف امروزش صحبت نشده است. تیم ملی ایران مدت‌هاست بازی کردن بدون مهدی طارمی را تجربه نکرده و ۲ بازی آینده از این منظر می‌تواند جالب توجه باشد. دراگان اسکوچیچ طی ۱۱مسابقه‌ای که سرمربی ایران بوده فقط یک‌بار بدون طارمی به زمین رفته و در بازی دوستانه مقابل بوسنی ۲ بر صفر پیروز شده است. در آن مسابقه ایران با سیستم ۱-۲-۴-۳ بازی کرد؛ در خط دفاعی شجاع و کنعانی و پورعلی‌گنجی همزمان در میدان بودند و در خط حمله کاوه رضایی تک‌مهاجم ایران بود که از دقیقه۶۰ جای خودش را به کریم انصاری‌فر داد. در آن روز البته سردار آزمون هم کنار تیم ملی نبود و اسکوچیچ به آزمایش کردن جانشین‌های سردار و طارمی پرداخت. امروز اما سردار در ترکیب حاضر است و باید دید اسکوچیچ در صیدا مهاجم دیگری را با سردار زوج می‌کند یا باز هم به بازی با تک‌مهاجم روی می‌آورد. البته مهدی طارمی تنها غایب ایران در بازی با لبنان نیست. امید نورافکن هم ۲اخطاره شده و این بازی را از دست داده است.

   آمارها؛ لبنان، نصف ایران
حریف امروز ایران تیمی است که در گروهA کمتر از هر تیم دیگری توپ داشته و پاسکاری کرده است. آمارهایی که سایت AFC از بازی‌ها منتشر کرده نشان می‌دهد لبنان با میانگین مالکیت توپ ۳۷درصد و میانگین ۲۷۳پاس در هر بازی کمترین رکوردها را بین تیم‌های همگروه دارد. در عوض ایران بعد از کره‌جنوبی و امارات مالکانه‌ترین بازی‌ها را در این گروه داشته و در این دو بخش تیم سوم محسوب می‌شود. ایران در
 ۲ بازی اخیرش مقابل امارات و کره‌جنوبی کمتر از حریفانش توپ داشت اما ۴امتیاز از این دو بازی گرفت. ایران بعد از کره‌جنوبی بیشترین شوت را در گروهA زده (۱۱شوت در هر بازی) اما لبنان با میانگین ۵/۶شوت در هر مسابقه ضعیف‌ترین تیم گروه از این لحاظ است. البته دقت شوت لبنانی‌ها بد نیست چون آنها در «شوت داخل چارچوب» تیم آخر نیستند و بالاتر از عراق و امارات و سوریه قرار می‌گیرند. ایران طی ۴بازی فقط با ۷شوت داخل چارچوب مواجه شده و از این لحاظ بهترین ساختار دفاعی را داشته است. در مقابل، لبنان با ۱۶شوت داخل چارچوب مواجه شده و فقط عراق و سوریه آمار ضعیف‌تری نسبت به این تیم دارند.

   فقط یک برد و ۲گل
آمار رویارویی‌های گذشته ایران و لبنان هم نشان می‌دهد امروز باید منتظر یک برد دیگر برای سفیدپوشان باشیم. طی ۱۰تقابل قبلی ۲ تیم، ایران فقط ۲ بار موفق به شکست لبنان نشده است. سال۱۹۹۶ که نخستین تقابل ایران و لبنان در یک بازی دوستانه در بیروت شکل گرفت، ۲ تیم بدون گل مساوی شدند. سال۲۰۱۲ نیز لبنان در مقدماتی جام‌جهانی۲۰۱۴ توانست تیم کارلوس کی‌روش را با یک گل شکست دهد و تنها برد تاریخ لبنان مقابل ایران را جشن بگیرد. سوای این دو بازی، در ۸مسابقه دیگر ایران همیشه پیروز بوده و لبنان را با یک تا ۵گل بدرقه کرده است. در ۳مصاف آخر ۲ تیم، ایران ۱۳بار دروازه لبنان را باز کرده و فقط یک‌بار گل خورده است. آخرین تقابل ۲ تیم ۸سال قبل بوده و از بازیکنانی که در آن بازی پیروزی ۴بریک ایران را رقم زدند فقط علیرضا جهانبخش هنوز در تیم ملی حضور دارد. لبنان در مقابل ۲۷گلی که از ایران خورده فقط ۲بار به ایران گل زده است.