شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بسکتبال#عسل#بازیکنان

تصاویر| عسل پورحیدری و مادرش؛ چهره‌های جنجالی بسکتبال زنان در اردن

نکته‌ای که در آمار بازیکنان مشاهده می‌شود، مربوط به عسل پورحیدری است که نشان می‌دهد انتقادها به انتخاب سؤال‌برانگیز او پربیراه هم نبوده است.

تصاویر| عسل پورحیدری و مادرش؛ چهره‌های جنجالی بسکتبال زنان در اردن
خبرورزشی -

 این روزها نام عسل پورحیدری، دختر مرحوم منصور پورحیدی، خیلی در رسانه‌ها مطرح است. دلیل این اتفاق به‌خاطر عضویت او در تیم ملی بسکتبال پنج‌نفره زنان ایران است؛ تیمی که بعد از ۴۷ سال برای اولین بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور پیدا کرده است.

عسل نه به این علت که دختر پیش‌کسوت سرشناس تیم فوتبال استقلال است، بلکه به‌دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای مورد توجه قرار گرفته است؛ اینکه گفته می‌شود او به واسطه نفوذ مادرش در فدراسیون بسکتبال راهی رقابت‌های اردن شده است.

فریده شجاعی، همسر منصور پورحیدی از مدیران قدیمی زن ورزش کشور به حساب می‌آید که درحال‌حاضر نایب‌رئیس فدراسیون بسکتبال در امور بانوان است. مسئولیت شجاعی در این فدراسیون باعث شده او با وجود این حواشی یکی از سخت‌ترین دوره‌های عمر مدیریت خود را سپری کند.

ترکیب تیم ملی پنج‌نفره برای شرکت در رقابت‌های دسته دو آسیا در شرایطی اوایل آبان نهایی شد که از همان موقع انتقادهای منفی به فیکس‌شدن عسل در این تیم شروع شد. به طوری که در ابتدا مسئولان باشگاه پالایشگاه نفت آبادان مدعی شدند شایسته متشرعی و آزاده زمان‌پور که به ترتیب سرمربی و مربی تیم ملی هستند، نفرات اعزامی به اردن را از بین دو تیم‌های شیمیدر و اکسون انتخاب کردند؛ چراکه خودشان در این دو باشگاه نیز مشغول به کار هستند.

باشگاه پالایش نفت آبادان با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «انیس مرادی، مژگان خدادادی و ناهیده اسدی با وجود عملکرد عالی در لیگ برتر، به‌دلیل اینکه پیراهن اکسون و شیمیدر قم را نپوشیده‌اند، از تیم ملی خط خوردند تا عسل پورحیدری، دختر نایب‌رئیس فدراسیون، در تیم اعزامی به کاپ B آسیا باقی بماند!».

حالا اما در جریان برگزاری پیکارهای آسیایی اردن، جنجال‌ها در تیم ملی بسکتبال پنج‌نفره بانوان به اوج خود رسیده است. اگرچه این تیم بعد از انقلاب نخستین حضور خود را در مسابقات دسته دو آسیا پشت سر می‌گذارد، اما به اعتقاد کارشناسان باید نتایج بهتری در دور اول کسب می‌شد. ایران در شرایطی دو دیدار خود در مرحله گروهی را برابر لبنان و سوریه برگزار کرد که شکست خورد. این نتیجه در حالی به دست آمده که کادر فنی تیم ملی پیش‌بینی کرده بود با توجه به شناخت کافی از دو رقیب خود در منطقه غرب آسیا، بازی‌های خوبی را به نمایش خواهد گذاشت.

بعد از انجام این دو بازی آمار بسکتبالیست‌های شش تیم حاضر منتشر شده که معصومه اسماعیل‌زاده با ۲۵ امتیاز و ۱۲.۵ امتیاز میانگین در هر بازی در جایگاه هفتم قرار دارد. شیدا شجاعی و تینا عسیائیان دیگر بازیکنان ایران با ۲۰ امتیاز در رده سیزدهم هستند.

نکته‌ای که در آمار بازیکنان مشاهده می‌شود، مربوط به عسل پورحیدری است که نشان می‌دهد انتقادها به انتخاب سؤال‌برانگیز او پربیراه هم نبوده است. او در بین بازیکنان حاضر در مسابقات کاپ آسیا به عنوان آخرین بازیکن در رده ۵۹ قرار دارد و در این مسابقات بعد از دو بازی تنها دو امتیاز کسب کرد.

تصاویر| عسل پورحیدری و مادرش؛ چهره‌های جنجالی بسکتبال زنان در اردن

بااین‌حال روز گذشته و پس از انتشار آمار بازی تیم ایران در اردن، فریده شجاعی، نایب‌رئیس بسکتبال زنان، مجبور به واکنش شد؛ واکنشی که البته فنی نبود و بیشتر احساسی بود. او به آنا گفت: «اعتراض به حذف از تیم ملی اتفاقی طبیعی است و همه دوست دارند برای تیم ملی بازی کنند ولی نظر نهایی را سرمربی می‌دهد. مژگان خدادادی و ناهیده اسدی هم به همین خاطر اعتراض کرده‌اند. عسل پورحیدری جای یک نفر را گرفته ولی منتقدان از دو بازیکن به‌عنوان جایگزین او نام می‌برند. برای اطلاع مخاطبان باید گفت عسل پورحیدری از هفت‌سالگی در آموزشگاه‌های بسکتبال حضور داشته و به‌صورت دانشگاهی این رشته را فراگرفته است. او در بازی‌های کالج آمریکا برای تیم دوم مسابقات بازی کرد و جایزه بازیکن الهام‌بخش را به دست آورده است. در تیم ملی جوانان ایران بازی کرده و حتی اگر به‌عنوان دوازدهمین نفر هم از سوی سرمربی انتخاب شده باشد، تلاش می‌کند بازیکن مؤثری باشد. من به‌عنوان یک مادر و مدیر وظیفه‌شناس هستم. اجازه نمی‌دهم حقی تضییع شود. کسانی که فرصت‌طلب هستند می‌خواهند با حرف‌های بی‌دلیل، نقش یک بازیکن تیم ملی را خراب کنند».

به هر شکل باید منتظر ماند و دید شایسته متشرعی بعد از بازگشت از مسابقات چه توجیهی درباره وقایع اخیر دارد. این برای اولین‌بار نیست که فریده شجاعی به حمایت از دخترش در عرصه ورزش محکوم می‌شود. او سال‌ها پیش زمانی که نایب‌رئیس فدراسیون گلف در امور بانوان بود تا حدودی مشابه این شرایط را تجربه کرده بود. آن زمان نیز عسل عضو ثابت تیم ملی گلف زنان ایران بود و در مسابقات بین‌المللی حضور همیشگی داشت.

نایب‌قهرمانی مسابقات بین‌المللی گلف قبرس، سومی مسابقات دانشجویان جهان در ایتالیا، قهرمانی دومین دوره مسابقات گلف جام دوستی ایران و اسپانیا و کاپ اخلاق مسابقات دانشجویان جهان در ایتالیا عناوینی هستند که عسل پورحیدری طی عضویتش در تیم ملی گلف بانوان به دست آورد.