شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جایگزین#واشنگتن

شکست‌ ریاض در مأرب؛ تل‌آویو نگران و آمریکا به دنبال راه چاره

شکست‌ ریاض در مأرب؛ تل‌آویو نگران و آمریکا به دنبال راه چاره

پس از انتشار گزارش‌های متعدد درباره آغاز شمارش معکوس برای سقوط مأرب، گزارش‌ها حاکی از آن است که واشنگتن به دنبال طرحی جایگزین برای دور زدن این شکست و تل‌آویو نگران سقوط این استان راهبردی است.

به گزارش مشرق، همزمان با چشم دوختن جهان به  نزدیک شدن لحظاتی پایانی درگیری‌ها در استان مأرب در پی پیشروی میدانی سریع نیروهای صنعاء به سمت مرکز این استان، واشنگتن پس از ناتوانی در ایجاد راهکار دیپلماتیک برای متوقف کردن این نبرد، هم‌اکنون در تقلا برای ایجاد «طرح‌هایی جایگزین» است و همزمان با او، تل‌آویو از تحولات یمن به‌ویژه در مأرب ابراز نگرانی می‌کند.

پایگاه خبری شبکه «المیادین» به تازگی در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت: «در مقاله‌ای که "دیوید شنکر" دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه چاپ کرده، گفته شده است که به احتمال زیاد "دشمنان واشنگتن نه دیر بلکه به‌زودی در این جنگ پیروز خواهند شد و منابع انرژی یمن را در اختیار خواهند گرفت". او در عین حال، از دولت بایدن خواست که" به منظور مسلح‌سازی بهتر دولت [منصور] هادی و متحدان محلی آن‌ها یک طرح جایگزین برای همکاری با ائتلاف سعودی‌ ایجاد کند یا به ارتش آمریکا دستور مداخله مستقیم [در یمن] را بدهد».

این پایگاه خبری در ادامه اضافه کرد، این طرح بیانگر آن است که آمریکا اولا درباره شکست زودهنگام در مأرب و ما بعد آن به یقین رسیده است و از طرفی دیگر، این دلیل دیگری مبنی بر شکست دست‌نشاندگان منطقه‌ای و یمنی [آمریکا] و اذعان به شکست در جنگ یمن است؛ جنگی که آمریکا از روز آغازین آن در تجاوزهای ائتلاف سعودی شریک شد. طی هفته‌های گذشته، واشنگتن یک اسکادران از پرنده‌های نظامی خود را به پایگاه «سلطان» عربستان سعودی و یک کشتی‌ مین‌روب به دریای سرخ فرستاد و با ریاض معامله‌ای تسلیحاتی (فروش موشک‌های هوا به هوا)‌ به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار امضاء کرد به‌نحوی که دیگر تصمیمی نماند که آمریکایی‌ها علیه یمنی‌ها اتخاذ نکرده باشند؛ از حملات موشکی، محاصره و تحریم گرفته تا اظهارات «تیم لندرگینک» فرستاده آمریکا در امور یمن که درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه یمن تهدیداتی مطرح کرد.

المیادین ادامه داد: «حقیقت آن است که واشنگتن و نماینده‌های منطقه‌ای آن به مرحله نداشتن گزینه و جایگزین رسیده‌اند مگر آنکه منظور شنکر اعزام نیروی آمریکایی به خاک یمن بوده باشد که در این صورت، این یک دستاورد جدید برای یمنی‌ها خواهد بود؛ یمنی‌هایی که مشتاقانه به دنبال نبرد تن‌به‌تن با آمریکایی‌ها هستند تا برای آن‌ها ویتنام و گورستانی جدید [در کشورشان] بسازند که البته این گزینه پس از شکست آمریکا در افغانستان و خروج این کشور و اظهارات شخص بایدن درباره اینکه آمریکا به نمایندگی از کسی نخواهد جنگید، دور از ذهن به نظر می‌رسد».

در ادامه این گزارش آمده است، به موازات سرخوردگی آمریکا و عربستان سعودی و همچنین ناامیدی مزدوران آن‌ها در یمن، نگرانی بر محافل صهیونیستی که از سال ۲۰۱۴ تا به امروز تحولات یمن را پایش می‌کنند، سایه افکنده است؛ به‌نحوی که طی روزهای گذشته تمرکز رسانه‌های صهیونیستی بر نبرد مأرب کاملا به چشم می‌آمد و در این میان، روزنامه عبری‌زبان «جروزالم پست» این جنگ را «سنگ بنایی برای جنگ فراگیر علیه اسرائیل و آمریکا» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، تحلیل‌ها حاکی از آنند که توجه تل‌آویو به روند جنگ یمن بازتابی از ترس آن‌ها از توان روزافزون یمنی‌هاست که علنا دشمنی خود را با اسرائیل بروز می‌دهند و آمادگی خود را برای ورود به معادله «تعرض به قدس به معنای جنگی منطقه‌ای است» اعلام می‌کنند. افزون بر این، تل‌آویو از شکست عربستان سعودی در یمن درس و عبرت می‌گیرد و محاسبات خود درباره ورود به یک ماجراجویی مشابه ماجراجویی سعودی‌ها چه در یمن یا در هر میدان دیگری از میدان‌های محور مقاومت بازبینی می‌کند. در نتیجه آنکه شکست سعودی‌ها، سرکشی‌های تل‌آویو را مهار می‌کند از آن جهت که ویژگی‌های مشترکی در رویکرد، مسلح‌سازی و آموزش میان آن‌ها وجود دارد.

المیادین در ادامه افزود که به رغم حملات هوایی فشرده ائتلاف سعودی در مناطق مختلفی از خاک یمن، آن‌ها نتوانسته‌اند جلوی پیشروی‌های ارتش و کمیته های مردمی برای آزادسازی شهر مأرب را بگیرند به‌نحوی که اطلاعات جدید نشان می‌دهد مهم‌ترین مواضع و پایگاه‌های راهبردی در اطرف شهر مأرب به دست نیروهای صنعاء افتاده است و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند طی چند روز گذشته پایگاه راهبردی «ام ریش» و مناطق اطراف آن به سمت مأرب را به همراه منطقه «اراک» تا منطقه «الروضه» را از چنگ مزدوران سعودی خارج کنند و بر بخش‌هایی از منطقه «البلق الوسط» مسلط شوند.

طبق این گزارش، منابع آگاه خاطرنشان می‌کنند که «البلق الشمالی» و «البلق الشرقی» و منطقه میان آن‌ها یعنی منطقه «الفلج» که از اهمیت راهبردی برخوردار است، زیر پوشش آتشباری ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفته‌اند یا به عبارتی دیگر در حکم منطقه آزادشده نظامی هستند. آن هم در حالی که درگیری‌ها لحظه به لحظه به خانه «سلطان العراده» استاندار مأرب در منطقه «الکری» نزدیک می‌شود.

همزمان با این پیشروی نظامی، صنعاء خطوط ارتباطی و مذاکراتی خود را فعال کرده است به‌نحوی که قبایل «عبیده» در ناحیه «الوادی» آخرین ناحیه‌ای که نیروهای ائتلاف سعودی بر آن تسلط دارند، از یک سو اعلام کرده‌اند که «به ائتلاف اجازه نخواهد داد که کشورشان را به میدان جنگ تبدیل کند» و از سوی دیگر، به تمام کسانی که در تلاش هستند تا نبرد را به محل سکونت آن‌ها بکشانند، هشدار داده‌اند.

این تحولات تنها چند روز پس از آن شکل گرفته است که چند هیأت بزرگ از قبایل ناحیه «العبدیه» و شیوخ و افراد سرشناس آن‌ با حدود ۱۵۰۰ جنگجو وارد صنعاء شدند و سید «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن به گرمی از آن‌ها استقبال کرد به رغم آنکه این افراد چند هفته پیش در برابر نیروهای صنعاء در حال جنگ بودند.

المیادین خاطرنشان کرد که این بخشش، مدارا و مصالحه و آنچه این افراد از رهبر انصارالله و ابتکار او درباره آزادسازی اسرایشان شنیده‌اند، بی‌شک تاثیر بسزایی در بی‌اثر کردن تبلیغات پیوسته رسانه‌ها برای دیوسازی از انصارالله و تشدید از بین بردن اختلافات و شکاف‌ها در میان مردم و جبهه داخلی این کشور خواهد داشت.

این پایگاه خبری همچنین اضافه کرد که چنین گامی می‌تواند این باور را در میان تمام ساکنان استان‌های تحت اشغال ائتلاف سعودی نهادینه کند که ائتلاف و مزدوران آن از ظرفیت‌های آن‌ها در نبردی اشتباه سوءاستفاده می‌کنند و حقوق طبیعی آن‌ها به‌ویژه حقوق اهالی دو استان مأرب و شبوه در استفاده از منابع و... را از آن‌ها سلب می‌کنند.

المیادین می‌گوید چه بسار در مرحله آتی شاهد ملحق شدن هیأت‌ها و گروه‌های جدیدی از مناطق تحت کنترل ائتلاف سعودی به جمع مردم صنعاء و طلایه‌داران آن‌ها در ارتش و قبایل در نبرد آزادسازی ملی مأرب و ما بعد آن باشیم.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

منبع: فارس