شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لهستان#بلاروس#وزیر خارجه#مسکو

وزیر خارجه بلاروس هشدار داد؛

واکنش صریح بلاروس به استقرار نیروهای ناتو در مرز کشورش با لهستان

واکنش صریح بلاروس به استقرار نیروهای ناتو در مرز کشورش با لهستان

وزیر خارجه بلاروس از واکنش صریح مینسک و مسکو به هرگونه اقدام ناتو برای استقرار نیرو نزدیک مرزهای کشورش با لهستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه بلاروس از واکنش صریح این کشور و روسیه به هرگونه اقدام ناتو برای استقرار نیرو نزدیک مرزهای کشورش و لهستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر ماکی» وزیر امور خارجه بلاروس روز چهارشنبه طی سخنانی گفت که روسیه و بلاروس آماده هستند تا در صورت استقرار نیروهای ناتو در مرز شرقی لهستان در بحبوحه بحران مهاجران، اقدامات لازم را انجام دهد.

«ولادیمیر ماکی» در عین حال اضافه کرد: هر گونه استقرار نیرو منجر به واکنش مناسب از سوی دولت اتحادیه (مسکو و مینسک) خواهد شد که در دکترین نظامی دو کشور تجویز شده است.

لازم به ذکر است، «دونالد تاسک» نخست وزیر سابق لهستان و رهبر کنونی اپوزیسیون این کشور، اوایل این هفته گفت که تشکیل شورای مشورتی در مورد بحران مهاجرت در ناتو را امری ضروری می‌داند.

گفتنی است، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز امروز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران تصمیم لهستان برای بستن مرز با بلاروس به دلیل بحران مهاجرت را به عنوان تلاشی برای سرکوب کردن مینسک محکوم کرد.

پسکوف در این باره گفت: چنین تصمیماتی، طبیعتاً فقط منجر به پیچیده شدن اوضاع می‌شود. این اقدامات چیزی نیست جز تلاش‌هایی بیشتر در جهت سرکوب بلاروس.

سخنگوی کرملین با اشاره به روابط متحدانه بین مسکو و مینسک، گفت که روسیه هیچگاه آمادگی خود را برای ارائه تمام کمک‌های لازم به بلاروس در مواقع بسیار دشوار پنهان نکرده است.

وی همچنین تاکید کرد که این اقدامی است که مسکو در حال حاضر هم مشغول به انجامش است.

بحران مهاجرت در مرز بلاروس با لتونی، لیتوانی و لهستان، جایی که مهاجران غیرقانونی به دنبال عبور از خاک اتحادیه اروپا هستند، در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) تشدید شد. چندین هزار مهاجر از بلاروس به مرز لهستان نزدیک شده اند و از ترک منطقه خودداری می‌کنند. برخی از آنها تلاش کرده اند با شکستن حصار سیم خاردار وارد خاک لهستان شوند. کشورهای اتحادیه اروپا مینسک را به تحریک عمدی بحران متهم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه بلاروس شده اند.

لهستان، لیتوانی و لتونی نیز بلاروس را به استفاده از مسئله مهاجران به عنوان «سلاح ترکیبی» علیه اتحادیه اروپا متهم کرده اند.

بلاروس با رد تمام این اتهامات، اعلام کرده است که به دلیل کمبود منابع ناشی از تحریم‌های اروپا علیه این کشور، دیگر نمی‌تواند جلوی مهاجرت غیرقانونی را بگیرد.