شهر خبر

متوسط ​​نیاز روزانه به ویتامین A برای زنان و مردان چقدر است؟

کدخبر: 453648
مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A برای سلامتی بسیار مهم است، به طوری که بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی مهم مانند بینایی، ایمنی و رشد جنین با وجود آن صورت می‌گیرند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، متوسط ​​نیاز روزانه به ویتامین A برای زنان ۷۰۰ میکروگرم و برای مردان ۸۵۰ میکروگرم است. منابع غذایی ویتامین A هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، فلفل قرمز، کلم پیچ، اسفناج و کاهو و همچنین هندوانه، طالبی، زردآلو و انبه هستند.

۱- ویتامین آ برای فعالیت سیستم بینانی مورد نیاز است، در چشم‌ها شکلی از ویتامین A وجود دارد که به آن رتینال گفته می‌شود با پروتئینی به نام آپسین ترکیب می‌شود. وظیفه این پروتئین جذب نور و تشخیص رنگ‌ها و بهبود دید در شب و محیط‌های تاریک است. به همین جهت کمبود ویتامین آ باعث بروز مشکلاتی در بینایی می‌شود. مشکلاتی از قبیل تاری دید، شب کوری، دوبینی، آب مروارید همگی می‌توانند ارتباطی با کمبود ویتامین A داشته باشند.

۲. شکلی دیگر از ویتامین A که به آن رتینوئیک اسید گفته می‌شود، محرک رشد سلول‌های بدن است؛ نقشی مشابه با هورمون رشد، به همین جهت کمبود ویتامین آ در کودکی و نوجوانی باعث اختلال در رشد می‌شود.

۳. ویتامین A برای ترشح مخاط توسط سلول‌های پوست مورد نیاز است و کمبود آن باعث مشکلاتی از قبیل خشکی پوست، اگزما، التهاب و ... می‌شود.

۴. بدن از ویتامین A برای متابولیزم چربی‌ها و تبدیل آن‌ها به انرژی استفاده می‌کند، اشخاصی که دچار کمبود ویتامین آ بوده، بدنشان در جذب و متابولیزم چربی‌ها دچار اختلال می‌شود و از علائم آن می‌توان به کمبود شدید وزن اشاره کرد. البته لاغری و کمبود وزن صرفا به دلیل کمبود ویتامین آ نیست.

۵. بسیاری از هورمون‌ها که ساختار آن‌ها از کلسترول و چربی‌هاست با کمک ویتامین آ ساخته می‌شوند، از جمله می‌توان به هورمون‌های ترشح شونده توسط غدد فوق کلیوی اشاره کرد. هورمون‌هایی از قبیل تستوسترون، آندروسترون، آدرنالین و ... توسط غدد فوق کلیوی ترشح و وظایف بسیار مهمی از قبیل تولید انرژی، افزایش قند خونی و ده ها وظیفه دیگر ایفا می‌کنند. ویتامین A همراه با ویتامین ث، عنصر روی و سایر مواد مغذی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عوامل بیماری زا از قبیل ویروس ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شوند.

۷. بدن از ویتامین A همراه با سایر مواد مغذی از قبیل ویتامین E و چربی‌های مفید امگا ۳ برای کاهش و رفع التهاب در اندام‌ها و بافت‌ها استفاده می‌کند. به همین جهت اشخاصی که به بیماری‌های التهابی مبتلا هستند، نیاز بیشتری به مصرف این مواد مغذی دارند.

۸. ویتامین آ  به متابولیزم آهن و استفاده بهینه از آن به منظور تولید گلبول‌های قرمز  و هموگلوبین کمک می‌کند، مشکلاتی از قبیل کم خونی و یا انباشته شدن آهن در کبد و سایر اندام‌ها بر اثر کمبود شدید ویتامین A به وجود می‌آیند.