شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شهر تهران

راه‌اندازی کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی سمن‌ها در آینده نزدیک


راه‌اندازی کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی سمن‌ها در آینده نزدیک

سرپرست ستاد سمن‌های شهر تهران از کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی سمن‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دومین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی نمایندگان سمن‌ها با سرپرست ستاد سمن‌های تهران با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌های اجتماعی برگزار شد. در این نشست که نماینده حدود 56 سمن فعال در حوزه اجتماعی از جمله سمن‌های فعال در حوزه معلولان، کودکان کار، زنان، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، اعتیاد، محیط زیست و ... برگزار شد، نمایندگان این سمن‌ها به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

حمایت‌های معنوی از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و به طور خاص حمایت از این سمن‌ها در مقابل قوانین دست و پا گیر داخلی دستگاه‌های مختلف، مشکل ساماندهی جا و مکانی برای سمن‌ها برای فعالیت از جمله دغدغه سمن‌ها در این جلسه عنوان شد. همچنین در این جلسه بر این نکته تأکید شد که سمن‌ها برای کمک به مدیریت شهری آماده هستند و نگاه مالی در این موضوع وجود ندارد.

سید احمد علوی، سرپرست ستاد سمن‌های شهر تهران با استقبال از این طرز تفکر گفت: سمن‌ها می‌توانند بسیاری از طرح‌ها را با حداقل بودجه اجرایی کنند، به طور مثال آنها طرحی را با 10 میلیون تومان جمع می‌کنند اما همین طرح در سازمان‌ها و نهادهای رسمی با 50 میلیون تومان هم جمع نمی‌شود.

وی ضمن تسلیت درگذشت مه‌لقا ملاح، از قدیمی‌ترین فعالان حوزه محیط زیست که با حدود 105 سال سن مسن‌ترین عضو سمن‌ها به شمار می‌رفت، خطاب به نمایندگان سمن‌های فعال در حوزه اجتماعی با بیان اینکه بزودی کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی در هر حوزه با حضور این سمن ها شکل خواهد گرفت ادامه داد: برای آغاز تعامل سازنده و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر (سمن ها و ستاد) لازم است که برنامه‌های خود را در بستر واقعیت تنظیم کنیم.

سرپرست ستاد سمن‌های شهر تهران افزود: می‌دانم که برخی قوانین را نمی‌پسندید اما باید قبول کنیم که این قوانین هستند، بنابراین باید با واقعیت‌ها کنار بیاییم و آنها را بپذیریم. زمانی که واقعیت را پذیرفتیم، می‌توانیم سر یک میز نشسته و در مورد نحوه اجرای طرح‌ها و برنامه گفتگو کنیم.

علوی هدف از ایجاد ستاد سمن‌ها را تسهیل گری فعالیت سمن‌ها و حمایت معنوی از آنها عنوان کرد و یادآور شد: مطلع هستم که همه شما مشکل جا و مکان برای استقرار هسته مرکزی سمن را دارید اما متاسفانه مصوبه‌ای در شورای قبل به تصویب رسید مبنی بر اینکه هرگونه واگذاری املاک شهرداری به غیر باید در صحن شورا به رای‌گیری گذاشته شود. این موضوع دست و بال شهرداران مناطق را بسته و آنها برای اینکه بتوانند یک اتاق در اختیار شما بگذارند مجبور به تهیه لایحه و رای اعضای شورای شهر دارند.

وی با نوید این موضوع که طرح سمن سراها به‌زودی نهایی می‌شود، گفت: یکی از کارهای خوبی که در گذشته انجام شده است همین طرح سمن سراها است که از نظر من تنها یک ایراد دارد که با بر طرف سازی آن می‌تواند اجرایی شود.

عضو شورای شهر تهران در مورد ایراد طرح سمن‌سراها اضافه کرد: در طرح موجود باید به طور دقیق ذکر شود که قرار است در سمن سراها چه رخ دهد و انتظار ما چیست. در این صورت است که حرف و حدیثی پشت سر فعالیت سمن سراها نخواهد بود و شما هم از مشکل جا و مکان رها می‌شوید.

علوی با اشاره به بازدیدهایی که طی دوره چند ماهه فعالیت خود داشته است، گفت: در یکی از همین بازدیدها پیشنهاد کردم موضوع نظارت بر اجرای طرح‌ها مانند طرح مناسب‌سازی معابر و اماکن برای معلولان را به خود سمن‌های فعال در این حوزه بسپاریم، این افراد نگاه کاربردی و تخصصی به موضوعات دارند و چیزهایی را می‌بینند که نظر من عضو را جلب نمی‌کند.

وی تأکید کرد: سمن‌ها در تصمیم گیری، اجرا و نظارت چنین پروژه‌هایی نقش داشته باشند را حتما پیگیری می‌کنیم. نگاه ما به سمن‌ها استفاده از قدرت اجرا و تخصص است و قطعا همین موضوع موجب افزایش کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

انتهای پیام/