به گزارش برنا، فرهاد شاهمیری داور نام آشنای ایران در دنیای والیبال است که با احتساب سال 1400 او حالا 34 سال سابقه قضاوت دارد. به گفته خودش تورنمنتی نبوده که تجربه حضور در آن را نداشته باشد و در مسابقات آسیایی و جهانی در همه رده‌های سنی حداقل یک بار سوت زده است. او که سال‌ها با عشق و علاقه در حرفه‌اش فعالیت کرده معتقد است هیچ تلخی در قضاوت وجود ندارد.

داور شهریاری والیبال در 17 سالگی عنوان داوری درجه 3 را کسب کرد و 13 سال بعد یعنی در سی سالگی به درجه بین‌المللی رسید و کار قضاوت خود را در سال 65 در استان تهران آغاز کرد. شاهمیری روز یکشنبه 16 آبان‌ماه در حاشیه دیدار تیم‌های آذرباتری ارومیه و شهرداری ورامین در هفته پنجم لیگ برتر مردان با آویختن سوت خود بر روی تور در سالن غدیر ارومیه با دنیای داوری خداحافظی کرد.

وی در واکنش به این اتفاق، گفت: در سال 69 اولین بار از سوی فدراسیون والیبال برای قضاوت به مسابقات قهرمانی کشور جوانان در ارومیه اعزام شدم. به همین دلیل دوست داشتم پایان عمر قضاوتم نیز در ارومیه «خانه درناها» به خط پایان برسد. بعد از خداحافظی دوستانم به من گفتند ما را سورپرایز کردی اما نمی‌دانستند که من خودم هم از تصمیمم غافلگیر شدم، چون در لحظه این تصمیم را گرفتم.

داور بین‌المللی والیبال ایران یکی از دلایل کناره گیری‌اش را طولانی شدن مدت قضاوتش عنوان کرد و ادامه داد: من عضو کمیته داوران فدراسیون هستم. قضاوت من باعث می‌شد در بسیاری از تصمیم گیری‌ها دخالت نکنم و آن‌طور که باید و شاید به آن‌ها بپردازم.

شاهمیری در پاسخ به این سوال که بعد از قضاوت چه مسیری را در والیبال دنبال خواهد کرد، اظهار داشت: قصد دارم تمرکزم را بر روی آموزش، پژوهش و توسعه علمی در والیبال بگذارم. توسعه و ترویج استفاده از نرم افزارهای AVC و FIVB و سیستم  برای REFREE COACH برای ناظران داوری از دیگر اقداماتی است که برای پیاده‌سازی آن تلاش خواهم کرد.

وی در ادامه، حضور در المپیک پکن را یکی از شیرین‌ترین خاطراتش دانست و حذف ناعادلانه و دقیقه نودی‌اش از المپیک لندن به دلیل مسائل غیروزشی را جز تلخ‌ترین یادآوری‌های زندگی‌اش دانست.

شاهمیری اما درباره تلخ‌ترین اتفاقاتی که در قضاوت‌های داخلی‌اش داشته به بازی‌ سال‌های گذشته بانک سرمایه و پیکان تهران در لیگ برتر مردان اشاره کرد و افزود: اشتباهی که داور دوم در آن دیدار انجام داد تاثیر مستقیمی روی نتیجه داشت که باعث ناراحتی من هم شد. هنوز هم سعید معروف که آن سال‌ها در پیکان توپ می‌زد، درباره اتفاق آن روز با من صحبت می‌کند.

داور والیبال ایران در واکنش به این سوال که به عنوان یک داور بخشی از شهرت خود را مدیون فرم تیزبین چشمهایش است؟ بیان داشت: من در دوره‌ای از زندگی‌ام به بیماری تیرویید چشمی دچار شدم. از آن جا که کار داوری ارتباط مستقیمی با بینایی دارد، این بیماری بر روحیه من تاثیرات بدی گذاشت. در همان زمان یکی از پزشکان ماهر چشمان مرا عمل کرد و به من قول داد این چشم‌ها بهتر از قبل برایم کار خواهند کرد که دقیقا همین اتفاق افتاد و سال‌هاست بهتر و واضح‌تر از قبل میبینم.

وی که تجربه قضاوت در چهار دوره مسابقات والیبال قهرمانی بزرگسالان جهان را در کارنامه دارد، این روزها دغدغه حضور یک داور ایرانی در مسابقات 2022 را دارد و آرزو می‌کند به زودی  این اتفاق برای داوری والیبال ایران رقم بخورد.

داور بین‌المللی والیبال ایران در پاسخ به این پرسش که اگر داور نبود حالا در چه جایگاهی قرار داشت؟ عنوان کرد: من حتما هنرپیشه می‌شدم. عاشق فیلم‌های پژمان جمشیدی هستم و همه فیلم‌هایش را دیده‌ام.  لذت می‌برم یک ورزشکار با هوش خود، به خوبی از پس نقش‌های مختلف بر‌می‌آید. تازه پژمان جمشیدی با یک گل ملی این همه در هنر درخشیده است، اگر علی دایی هنرپیشه می‌شد چه اتفاقی می افتاد!! (با خنده)

شاهمیری در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان شاهمیری‌های دیگری در والیبال ایران تربیت کرد؟ بیان داشت: سال‌هایی که ما کارمان را آغاز کردیم به جرات می‌گویم چیزی در اختیار نداشتیم نه اینترنت، نه کتاب، نه فضای مجازی، نه رسانه و نه چیز دیگری. اما امروز انواع نرم افزارها، کتب، جزوه، شبکه‌های اجتماعی و … به کمک داوران آمده و زمینه رشد آن‌ها را فراهم کرده است. فکر می‌کنم تنها فاکتوری که لازم است خواستن و اراده کردن است.

اودر پایان خاطرنشان کرد: باید از استادانم کاظم نفر، امیدوار حاتمی، یزدانی خرم و محمدرضا داورزنی تشکر کنم. تلاش‌های دکتر داورزنی باعث شد به عضویت کنفدراسیون والیبال آسیا دربیایم و مسیر زندگی ورزشی‌ام تغییر کند.

شاهمیری که سابقه قضاوت در رقابت‌های جهانی و قاره آسیا در همه رده‌های سنی و حداقل برای یکبار را در پرونده کاری خود دارد، در بازی‌های المپیک پکن و ریو نیز قضاوت کرده است.