شهرخبر

تصویب کلیات طرحی در مجلس درباره انتخابات شوراها


تصویب کلیات طرحی در مجلس درباره انتخابات شوراها

نمایندگان مجلس کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده(۶۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را مصوب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 19 آبان) قوه مقننه و  در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده(63) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با 138 رأی موافق، 81 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در جلسه، کلیات این طرح را مصوب کردند.

احمد نادری در موافقت با کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده(63) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران گفت: این دوره از هیات نظارت بر انتخابات شوراها یکی از سالم ترین هیات ها در طول ادوار مجلس علی رغم تمام ضعف های خود بوده است. تایید صلاحیت ها و نظارت بر برگزاری انتخابات طبق قانون به هیات مرکزی مربوط می شود.

نماینده  تهران در مجلس  افزود: هیات نظارت بر برگزاری انتخابات شوراها، تایید صلاحیت ها را در 4 مرحله بخش، شهرستان، استان و مرکزی پیگیری و تصمیم گیری می کند و این 4 بخش کلیه اطلاعات درخصوص نامزدها را از مراکز چهارگانه که بعد از آن اطلاعات سپاه نیز به آن اضافه شد، دریافت می کند.

وی عنوان کرد: قانون در حال حاضر جامع و کامل است و در هیات نظارت بررسی ها صورت می گیرد و دلیلی ندارد ما استقلال مجلس را زیر سوال ببریم ، نباید به دست خود استقلال مجلس را خدشه دار کنیم. قانون فعلی انتخابات شوراها دارای ضعف هایی است که باید اصلاح شود و حتی کمیسیون شوراها در این امر پیشقدم شده است، اما نباید نمایندگان با دست خود استقلالشان را از بین برده و باید بر فصل الخطاب بودن مجلس و بررسی تایید صلاحیت ها در این قوه تاکید کنند.

محمدتقی نقدعلی دیگر موافق کلیات طرح مذکور گفت: اصل 90 قانون اساسی تاکید دارد؛ افراد شاکی از مقامات می توانند شکایت خود را به کمیسیون اصل 90 ارائه دهند، حتی این اصل بر اصل 34 قانون اساسی که حق تظلم خواهی را به رسمیت می شناسد، نیز حاکم است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر هیات های نظارت از مرحله شهرستانی با حضور دادستان و اداره کل اطلاعات، اطلاعات سپاه، مراجع قضایی و انتظامی نظرخواهی خود را انجام داده و در 4 مرحله صلاحیت نامزدها را بررسی می کنند و ما در کدام قسمت قوه قضائیه چنین بررسی دقیقی داریم؟ اگر اجازه دهیم نظر هیات های نظارت در قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری بررسی شود، استقلال مجلس زیر سوال می رود. ما اجازه شکسته شدن متن قانون را نمی دهیم، بنابراین برای صیانت از حریم مجلس به این طرح رأی دهید.

رحمت الله نوروزی نیز در موافقت با کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده(63) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اظهار کرد: 1300 شهر و 40 هزار روستا در کشور وجود دارد و شوراها به عنوان پارلمان های محلی، مسئولیت خدمات رسانی در شهرها و روستاها را برعهده دارند و متاسفانه به دلیل عدم توجه دولت این شوراها به صورت خودگردان اداره شده و اکنون در پرداخت حق و حقوق ها دچار مشکل شده اند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس تصریح کرد: وزارت کشور در برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا بسیار ضعیف عمل کرده و باعث نارضایتی کاندیداها شد. به دلیل ابهام قانون 63 باید بلاتکلیفی در تایید صلاحیت ها اصلاح شود. هیات های نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا با استفاده از نظرات مراجع چهارگانه صلاحیت نامزدها را بررسی می کنند و باید نظر این هیات فصل الخطاب باشد و وزارت کشور نباید سلیقه ای عمل کند.

انتهای پیام/