شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#باکو#وزیر دفاع

محکومیت سفر وزیر دفاع ارمنستان به قره‌باغ از سوی باکو

کدخبر: 453413
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به نقض فاحش مفاد بیانیه سه جانبه، تلاش عمدی در تشدید اوضاع در منطقه و سایه افکندن بر فعالیت صلح بانان روسیه در منطقه متهم کرد و گفت: مسوولان نظامی ارمنستان به جای نتیجه گیری از شکست در جنگ ۴۴ روزه و انطباق با شرایط جدید ژئوپلیتیکی، تقویت صلح و امنیت، به ماجراجویی های نظامی برای مصرف داخلی متوسل می شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه در واکنش به سفر اخیر " آرشاک کاراپتیان " وزیر دفاع ارمنستان به مناطق تحت کنترل صلح بانان روسیه در قره باغ، آن را غیر قانونی و تحریک آمیز خواند و محکوم کرد.

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این رابطه  آمده است : ورود غیرمجاز وزیر دفاع ارمنستان به خاک جمهوری آذربایجان، دیدار با یگان‌های غیرقانونی ارمنی و اظهارات وی  در مورد آمادگی رزمی یک تحریک نظامی - سیاسی است.

این بیانیه افزود:  این سفر تحریک آمیز وزیر دفاع ارمنستان به صورت عمدی و در آستانه سالگرد بیانیه سه جانبه امضا شده توسط روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در ۱۰ نوامبر ( ۲۰ آبان ماه) سال گذشته، انجام شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به نقض فاحش مفاد بیانیه سه جانبه، تلاش عمدی  در تشدید اوضاع در منطقه و سایه افکندن بر فعالیت صلح بانان روسیه در منطقه متهم کرد و افزود: مسوولان نظامی ارمنستان به جای نتیجه گیری از شکست در جنگ ۴۴ روزه و انطباق با شرایط جدید ژئوپلیتیکی، تقویت صلح و امنیت، به ماجراجویی های نظامی برای مصرف داخلی متوسل می شوند.

این بیانیه افزود : این سفر وزیر دفاع ارمنستان بار دیگر نشان می دهد که ایروان به حمایت مستقیم از واحدهای نظامی غیرقانونی ارمنی، جدایی طلبی تهاجمی و اقدامات تروریستی در خاک آذربایجان ادامه می دهد. در عین حال، عناصر نیروهای مسلح ارمنستان همچنان در خاک جمهوری آذربایجان در مناطق تحت کنترل  صلح بانان روسیه که به طور موقت در آنجا مستقر هستند، حضور دارند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان  هشدار داد، در صورت تکرار این گونه سفرهای غیرقانونی، اقدامات لازم برای جلوگیری از تجزیه طلبی تهاجمی و اقدامات تروریستی مطابق با قوانین جمهوری آذربایجان اتخاذ خواهد شد.

  جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمینهای خود تحت اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ را آزاد کند.  

 این درگیری ها با امضای ۲۰ آبان ماه سال گذشته بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید.  

 بر اساس این سند سه جانبه، صلح بانان روسیه به مدت پنج سال در برخی مناطق در قره باغ از جمله کریدور لاچین و شهر ارمنی نشین خانکندی مستقر شدند.