شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#خرما#قطر#قاچاق

قاچاق نخل خرما به قطر برای جام جهانی!/ قیمت هر نخل چقدر است؟

کارگر آنلاین/ایران به قطر و کشورهای همسایه نخل صادر می‌کند. برخی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی است و برخی قاچاق. نائب رئیس انجمن خرمای ایران می‌گوید امسال قطر بیشتر از همیشه مشتری نخل‌های ایران است. چون سال آینده قرار است مسابقات جام جهانی در قطر برگزار شود. به همین مردم نخل‌ها را از ریشه در می‌آورند و به قطر می‌فرستند.

 نخل‌داران می‌گویند صادرات و قاچاق نخل از شهرهای جنوبی به کشورهای اطراف یک پدیده رایج است و اتفاقا ماجرای تازه‌ای هم نیست. به نظر می‌رسد مدت‌هاست صادرات نخل زیاد شده و نخلستان‌های جنوب کشور را به بیابان تبدیل کرده است.

در همین رابطه نایب رئیس انجمن خرمای ایران می‌گوید نخل خرما از قدیم به شکل قانونی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شد. امسال اما به دلیل نزدیکی زمان مسابقات جام جهانی نخل‌ها را از ریشه در می‌آورند. برخی‌ با مجوز جهاد کشاورزی صادر می‌شود و برخی دیگر به شکل غیررسمی به قطر قاچاق شده است.

محمدعلی صمیمی به تجارت‌نیوز توضیح داد: اینکه برخی می‌گویند نخل‌ها به دلیل افزایش مصرف آب و خشکسالی به کشورهای دیگر صادر یا قاچاق می‌شود، بهانه است. درخت نخل به دلیل ارزشمند بودن محصولش اخیرا گران شده و همین مساله باعث جذاب شدن صادرات یا قاچاق این درخت شده است.

او ادامه داد: در جنوب کشور هزینه‌های زیادی برای بیابان‌زدایی شکل گرفت اما حالا جهادکشاورزی با مجوز بی‌رویه قطع نخل‌ها، محیط زیست را تخریب می‌کند و باعث افزایش بیابان‌ها می‌شود.

پیش از این، خسرو عمرانی، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، فروش نخل را تایید کرده ولی گفته بود این کار با مجوز صورت می‌گیرد و نخل‌ها برای صادرات به کشور قطر فرستاده می‌شوند.

از سوی دیگر، جاسم حزباوی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه نخلداران استان خوزستان، نیز از بحران نخلستان‌ها در این استان خبر داده بود و گفته بود آبادان قبل از جنگ شش و نیم میلیون نفر نخل داشته و الآن به یک میلیون نفر نخل رسیده است.
قیمت هر درخت نخل چقدر است؟

محمدعلی صمیمی با اشاره به ارزش درخت نخل گفت: نخل خرما درخت ارزشمندی است و اکنون هر درخت نخل با قیمتی بین شش تا هفت میلیون تومان فروخته می‌شود. علت افزایش قیمت این درخت، محصول آن است. هر نخل در سال بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلو خرما می‌دهد که قیمت آن ارزشمند است. می‌توان از کاشت درخت خرما یک منبع درآمد بدست آورد.

صمیمی با اشاره به قیمت خرما بیان کرد: در ایران حدود ۴۰۰ گونه خرما داریم که براساس نوع آن، قیمت هم متفاوت است. اکنون هر کیلو خرما از ۹ تا ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

گویا صدا و سیما اخیرا در واکنش به قاچاق نخل‌ها اعلام کرده که قیمت هر نخل بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. البته که این درخت با این رقم اعلام شده، مشتری ندارد چرا که خشک است!

نخلستان‌های دشتستان استان بوشهر در حال خشک شدن است. نخل‌داران می‌گویند علت این وضعیت خشکسالی است قبلا هر ۱۰ روز یکبار به زمین‌ها آب می‌رسید و حالا رسیده به ۱۰۰ روز یکبار.

پیش از این خبری درباره فروش تعدادی نخل در شهرستان دشستان اعلام و بعد از آن تکذیب شد.

منبع: تجارت نیوز