شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#بورس#بازار سرمایه
عشقی در صحن علنی|

ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد؛ دو ماموریت اصلی سازمان بورس/ بهره برداری از سامانه‌های نظارتی بورسی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در صحن علنی مجلس گفت:مهمترین ماموریت ما در بازار سرمایه که در ابتدایی آن را تعریف کردیم بحث ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده عامه سهامداران است.
خبرگزاری میزان - مجید عشقی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پیرو گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار سرمایه اظهار داشت: مطمئن هستیم با وجود دغدغه و پیگیری‌هایی که از سوی نمایندگان محترم می‌بینیم و اراده‌ای که در تیم اقتصادی دولت وجود دارد، وضعیت بازار سرمایه به یک ثبات مناسبی خواهد رسید.
 
وی افزود: با توجه به اینکه تقریبا کمتر از یک ماه است که ما در خدمت دوستان در سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم برنامه‌ریزی‌های خوبی برای بهبود وضعیت و ایجاد ثبات در بازار انجام شده است.
 
عشقی بیان داشت: مهمترین ماموریت ما در بازار سرمایه که در ابتدایی آن را تعریف کردیم بحث ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده عامه سهامداران است.
 
وی با بیان اینکه که اعتماد عمومی مردم به بازار سرمایه در یک پروسه چندین ساله تخریب شده و از بین رفته است،بیان داشت:ما مطمئن هستیم که این اعتماد به یکباره برنمی‌گردد و کمک همه سیاستگذاران را برای بازگشت به این اعتماد لازم داریم.
 
عشقی با اشاره به برنامه های سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار بورس بیان داشت: مهمترین برنامه ما حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت است؛ بازار سرمایه جایی نیست که وجوه مورد نیاز و لازم و ضروری خودمان را بیاوریم و در مدت یک هفته و دو هفته ، سودی کنیم و برویم.
 
وی با بیان اینکه باید به بازار سرمایه بلندمدت نگاه کنیم، بیان داشت: شما اگر روند شاخص سودآوری بورس را نگاه کنید در بلندمدت این شاخص هیچ مشکلی ندارد، اما مشکلی که وجود دارد این است که نوسانات کوتاه مدت سرمایه‌گذاران را اذیت می‌کند و این نوسانات کوتاه مدت با برنامه‌ریزی‌های درست قابل مدیریت است.
 
عشقی با اشاره به نقش اساسی بورس در تامین مالی تولید است،گفت: این بحث از این جهت برای بازار مهم است که منافع بلندمدت و سودآوری بلندمدت شرکت‌ها را تأمین می‌کند و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از این محل سود ببرند.
 
وی با اشاره به مباحث نظارتی در بازار سرمایه بیان داشت: ما تا اوایل سال گذشته کمتر از ۱۰۰ هزار نفر فعال بوسی داشتیم و سامانه‌های نظارتی و معاملاتی بورس برای این تعداد دیده شده بود، اما در حال حاضر فعالان بازار سرمایه ما میلیونی هستند و ما در عرضه‌های اولیه مشارکت ۵ الی ۶ میلیونی سهامداران را داریم بنابراین نیاز هست تا سامانه‌های هوشمند نظارتی تعبیه شود و همکاران ما در سازمان این فعالیت ها را شروع کرده و برخی سامانه‌ها به بهره برداری رسیده است.
 
عشقی تاکید کرد: سامانه های نظارتی بورس باید حتماً هوشمند باشد و حتماً باید با مشارکت عامه سرمایه‌گذاران باشد و یک برنامه مدون در خصوص بحث فضای مجازی و کمک گرفتن از عامه سرمایه‌گذاران برای نظارت بر معاملات خواهیم داشت.
 
ادامه دارد ...