همایون شاهرخی، پیشکسوت فوتبال، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا با اشاره به اتفاقات اخیر در تیم ملی که منجر به دوری مهدی طارمی از لیست اخیر تیم ملی برای دیدار برابر لبنان و سوریه شد، اظهار داشت: از نظر من مشکلی خاصی پیش نیامده و این قبیل مسائل در ورزش طبیعی است و نباید زیاد به آن ورود کرد. ما باید به این اصل عمل کنیم که هر کسی باید در جای خودش باشد، بازیکن باید در حد بازیکن بودنش صحبت کند و مربی هم در حیطه اختیاراتش حرف بزند. مدیر هم در زمینه ای که کار می کند باید نظراتش را اعلام کند، متاسفانه گاهی وقت ها این اصل در سطوح مختلف در ورزش ما رعایت نمی شود و این موضوع باعث بروز مشکلاتی می شود.

او در ادامه تاکید کرد: در ماجراهایی این چنینی نباید دنبال مقصر باشیم. به اعتقاد من سرمربی تیم ملی اختیاردار فنی تیم ملی است و حق دارد در مورد نفرات تیم ملی و تاکتیک تیم ملی صحبت کند و اظهارنظر داشته باشد. این دلیل نمی شود این اظهارنظرها باعث شود به تریج قبای کسی بر بخورد.  مثلا اگر مربی در یک بازی از دروازه بان یا مدافع تیمش انتقاد کند بازیکن حق اعتراض ندارد. مربی حق دارد از نفراتش ایراد فنی بگیرد و بازیکن موظف هستند که این مسائل را رعایت کنند و اگر قرار باشد این اصل رعایت نشود، سنگ روی سنگ بند نمی شود.

همایون شاهرخی با اشاره به شرایطش در زمان مربیگری‌اش در تیم‌های مختلف با مواردی این چینی به خبرنگار برنا گفت: قبل از برانکو مربی تیم ملی بودم، زمان حضور برانکو هم مدیر تیم بودم و بعد از آن هم در امارات مربیگری کردم که در همه ادوار حضور در تیم های مختلف نظم و انضباط و رعایت اصول برایم خیلی مهم بود. اصلا اخلاقم این است که نظم و انضباط برایم خیلی مهم است و اگر جایی ایرادی انضباطی می‌دیدم اجازه نمی دادم ماجرا ادامه دار شود و فرد خطاکار هر کسی که بود را از تیم کنار می گذاشتم.

او در خصوص این که غیبت طارمی چقدر می تواند در بازیهای بعدی تیم ملی مساله ساز شود، خاطرنشان کرد: ما بازیکنان خوب زیاد داریم و اگر قرار باشد با غیبت X یا Y  تیم به چالش بخورد و متکی به فرد باشد چنین تیمی نمی تواند خصوصیات یک تیم کامل را داشته باشد.

سرمربی پیشین تیم ملی در مورد این که آیا باید در این موضوع پادرمیانی صورت بگیرد با این که حل این مساله را به زمان سپرد؟ گفت: دوباره تاکید می کنم این مساله، یک مساله جزیی است که زیادی به آن پرداخته شده است. در این ماجرا یک بازیکن خطا کرده و با نظر کادر فنی و سرمربی تیم ملی برای دو بازی به اردوی تیم ملی دعوت نشده و اتفاق عجیبی رخ نداده است. مثل بازیکنی که در زمین خطای سختی را انجام می دهد داور او را اخراج می کند یا بازیکنی به خاطر خطایی از سوی کمیته انضباطی محروم می شود. به اعتقاد من مساله ای که برای مهدی طارمی اتفاق افتاد تلنگری بود تا اول این که مربی تیم ملی در مواجه با شرایطی این چنینی آزمایش خود را پس دهد و دوم این که بازیکن حد و حدود خودش را بداند. حالا این بازیکن هرکسی می خواهد باشد، از مسی و رونالدو گرفته تا بازیکنانی در سطوح پایین تر.

او با اشاره به آینده تیم ملی اظهار داشت: روز اولی که حریفان ایران با قرعه مشخص شدند اگر قرار بود خودمان حریفان‌مان را انتخاب می‌کردیم قرعه‌ای به این خوبی نصیب‌مان نمی‌شد. تیم ملی در مسیر حضور در جام جهانی در بهترین گروه ممکن قرار گرفته و وقتی در بهترین گروه ممکن قرار گرفته‌ایم باید بهترین نتایج را به دست آوریم و راحت به جام جهانی برویم. در نهایت امیدوارم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که بچه‌ها در بازی‌های آتی روبروی حریفانی مثل لبنان و سوریه خود را از پیش برنده ندانند و با برنامه‌ریزی و عدم دست‌کم گرفتن حریف‌مان در بازی‌های باقی مانده امتیازات لازم را برای صعود به جام جهانی کسب کرده و با اقتدار به جام جهانی برویم تا بتوانیم باعث خوشحالی و شادی مردمی شویم که از اتفاقات این چنینی خوشحال می‌شوند. 

انتهای پیام/ 4