به گزارش برنا، این اولین حضور اوباما در یک کنفرانس اقلیمی از سال ۲۰۱۵ و پس از امضای توافقنامه اقلیمی پاریس در این سال است.دونالد ترامپ از توافق اقلیمی پاریس خارج شد و اکنون جو بایدن رییس جمهوری آمریکا بار دیگر وارد این توافق شده است.
اوباما در سخنانش از اقدام ترامپ در خروج از توافق پاریس انتقاد کرد و گفت: من از این اقدام خوشحال نبودم.
اوباما همچنین از جمهوریخواهان آمریکا انتقاد کرد و گفت که یکی از دو حزب اصلی آمریکا نه تنها در زمینه مقابله با گرمایش زمین کاملا منفعل بوده بلکه به شکل فعالی با علوم زیست محیطی مخالفت می‌کند و تغییرات اقلیمی را به موضوعی حزبی تبدل کرده است.
رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خطاب به مردم آمریکا اظهار داشت: بگذارید با صراحت بگویم، مهم نیست شما دموکرات هستید یا جمهوریخواه، فرقی نمی‌کند که خانه شما در فلوریدا در معرض خطر سیل است یا مزارع شما در ایالت داکوتا و کالیفرنیا طعمه حریق می‌شود؛ برای طبیعت، علوم و فیزیک ، طرفداری از این یا آن حزب فرقی نمی‌کند.
اوباما با وجود مخالفت تعدادی از سناتورها در حزب دموکرات آمریکا، ابراز اطمینان کرد که لایحه جاه طلبانه اقلیمی جو بایدن به ارزش ۵۵۵  میلیارد دلار در هفته های آینده تصویب خواهد شد
رئیس جمهوری آمریکا همچنین از شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به دلیل نپیوستن به دیگر رهبران جهانی در مذاکرات آب و هوا در گلاسکو انتقاد کرد.
وی در اظهاراتی از پیش تهیه شده گفت که  وقتی می‌بینم رهبران دو کشور از  بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان، چین و روسیه، حتی از حضور در جلسات خودداری می‌کنند و برنامه‌های ملی آنها  فقدان خطرناک فوریت را نشان می دهد، دلسرد می شوم.
اوباما افزود: همه ما نقش داریم و باید کار کنیم. همه ما باید برای آب و هوا فداکاری انجام دهیم. اما کسانی از ما که در کشورهای ثروتمند زندگی می کنیم و در سرعت بخشیدن به معضل گرمایش جهانی کمک کرده ایم،  بار اضافی بر دوش داریم.