شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#نخست وزیر

چه پشت جمله به خانه نخست وزیر عراق قرار دارد؟

تا جایی که از دو دهه اخیر عراق بخاطر داریم، عموم بمب‌گذاری‌ها و حملات تروریستی از جانب گروه‌های تندرو مانند القاعده و داعش صورت گرفته و هدف هم نابودی نظام سیاسی عراق و -بی تعارف- کنار زدن جریان اکثریت از حاکمیت بوده است و این تاکتیک همواره در بزنگاه ها به کار گرفته شده است.

چه پشت جمله به خانه نخست وزیر عراق قرار دارد؟

به گزارش منیبان؛ اکنون نیز بعد از انتخابات پر حرف و حدیث ماه اکتبر در عراق تلاش های زیادی صورت گرفته است تا ثبات و امنیت نسبی این کشور تروریست زده را متزلزل سازد؛ از حملات انتحاری ماه های اخیر در بغداد تا حملات داعش به مقرهای الحشدالشعبی در استان های شمالی و غربی تا آخرین مورد یعنی حمله پهپادی به منزل نخست وزیر، جملگی در همین چارچوب قابل تحلیل و ارزیابی است.

ماجرای اخیر از فردای اعلام نتایج اولیه انتخابات ۲۰۲۱ پارلمانی عراق شروع شد که بخشی از بدنه سیاسی به نتایج انتخابات اعتراض کرد و دامنه این اعتراضات در هفته گذشته به تحصن در پشت دیوارهای منطقه سبز امنیتی بغداد کشیده شد.

اما به دلایلی که هنوز تحقیقات مستقلی درباره آن انجام نشده است، این تحصن ها در روز جمعه گذشته به زد و خورد میان نیروهای امنیتی و معترضان انجامید و در بامداد یکشنبه هم با یک حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق ادامه یافت؛ اتفاقی که بازتاب منطقه ای و بین المللی آن از خود واقعه پر حجم تر بود.

برخی منابع و رسانه هایی که دشمن مقاوت عراق هستند، از همان ابتدا این حمله را به گروه های مقاومت عراقی نسبت دادند، اما در مقابل گروه های مخالف و معترض نتایج انتخابات، از همان آغاز این حمله را مشکوک خواندند و خواستار تحقیقات جامع با مشارکت واحدهای امنیتی الحشدالشعبی شدند.

در حال حاضر این رویداد در بستر رسانه ای در حال تجزیه و تحلیل است و برخی کارشناسان به همه طرف های عراقی هشدار داده اند که مبادا در دام این جریان مشکوک قرار بگیرند، چرا که به عقیده آنان این حملات پهپادی کار همان جریان هایی می تواند باشد که در حال هیزم جمع کردن برای جنگ داخلی و فرقه ای در عراق هستند و در گذشته نیز بارها این مسیر را تجربه کرده اند.

جالب اینکه فشارها و حملات سیاسی علیه نیروهای مقاومت عراق، همانها که در جنگ علیه داعش هزاران شهید و جانباز تقدیم کردند، بعد از یک دوره حملات مسلحانه داعش به مقرهای مقاومت دراستان های شمالی، شمال شرق و غربی عراق شکل گرفته است؛ برنامه ای که جریان های مقاومت معتقدند از پشت دروازه های سفارت آمریکا در منطقه سبز امنیتی بغداد طراحی و سپس صادر می شود.

در ماجرای اخیر هم که با هدف تضعیف نظام سیاسی عراق و زدن بازوی قدرتمند آن یعنی گروه های مقاومت طراحی شده است، پدرخوانده ها به چند نکته دقت نکردند؛ از جمله اینکه اتهام زنی به جریانی که مخالف نتایج انتخابات بوده و بصورت مسالمت آمیز درحال پیگیری مطالبه خود می باشد و هوادارانش در خیابان ها و در نزدیکی های پارلمان و نخست وزیری تحصن کرده اند، صرفا عملیات روانی و تخریب تلقی می شود.

این حرکت غیر حرفه ای که آثار فیزیکی آن یعنی صحنه انفجار نشان می دهد هدف زدن نخست وزیر نبوده ، بلکه بهره برداری های سیاسی و امنیتی بوده است، با هدف تضعیف نهاد دولت و تشدید ناامنی و برهم زدن آرامش عراق طراحی شده است و بی شک بررسی ها و تحقیقات مستقل نشان خواهد داد که پشت تمامی این ماجرا کیست؟!

فعلا به نظر می رسد،‌ متهم اصلی در ماجرای حمله به منزل الکاظمی آمریکایی ها هستند که برای خارج کردن نیروهایشان از عراق تحت فشار شدیدی قرار دارند و اتفاقا بیشترین اصرار بر اجرای مصوبه پارلمان در این خصوص را نیز همین گروه‌های مقاومت دارند.

بی دلیل نیست که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه شب در بیانیه‌ای با محکومیت ترور نافرجام الکاظمی، گفت که به تیم امنیت ملی اش دستور داده است در این زمینه به نیروهای امنیتی عراق کمک کنند و سپس این ادعا را هم اضافه کرده که "واشنگتن قاطعانه در کنار مردم و دولت عراق برای حمایت از استقلال و حاکمیت این کشور خواهد ایستاد."

بایدن، چنان از استقلال و حاکمیت عراق سخن گفته که هنوز بعد از ۱۹ سال اشغال عراق، جهان بخاطر ندارد هیچ رئیس جمهوری از کاخ سفید در چارچوب پروتکل های رسمی به عراق سفر کرده باشد؛ آخرینش دونالد ترامپ بود که ژانویه ۲۰۱۸ بدون اطلاع بغداد به عراق سفر کرد، اما به جای بغداد به عین الاسد رفت و از نخست وزیر وقت عراق هم خواست که برای دیدنش به این پایگاه آمریکایی ها در غرب عراق برود.

سناریوی اخیر علیه گروه های مقاومت اما آنچنان غیر حرفه ای و ناشیانه طراحی شده است که پیش بینی می شود، بزودی پرده هایش کنار زده شود.

منبع ایرنا
وبگردی