شهر خبر

بمب خبری بایدن منفجر شد/ رئیس جمهور آمریکا به دردسر افتاد

کدخبر: 453133
«جو بایدن» سکان دار فعلی کاخ سفید که قرار است آمریکا را به مسیر درست رابطه با متحدان قدیمی بازگرداند؛ در سفری که به «گلاسکو» انگلیس برای حضور در نشست تغییرات اقلیمی داشته؛ یک کار نامربوط انجام داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، بعد از ظهر روز یکشنبه، ادعایی از سوی روزنامه «میل آن ساندی» انگلیس مطرح شد که حکم بمب خبری را داشت و موج انفجار آن به سرعت شبکه‌های اجتماعی را فراگرفت.

از روایت کلی این طور بر می‌آید که «جو بایدن» سکان دار فعلی کاخ سفید که قرار است آمریکا را به مسیر درست رابطه با متحدان قدیمی بازگرداند؛ در سفری که به «گلاسکو» انگلیس برای حضور در نشست تغییرات اقلیمی داشته؛ یک کار نامربوط انجام داده است.

آن طور که گفته می‌شود؛ حین صحبت با «کامیلا پارکر بولز» همسر شاهزاده «چارلز» ولیعهد انگلیس، باد روده بایدن در رفته و صدای آن به قدری بلند بوده که طرف مقابل نمی توانسته آن را نشنیده بگیرد.

البته این قضیه به طور مستقیم از سوی کامیلا یا هیچیک از مقامات کاخ باکینگهام نقل نشده و یک منبع نزدیک به خانواده سلطنتی آن را روایت کرده است؛ حال آنکه آنطور که در رسانه‌ها بازنشر می‌شود؛ کامیلا از روزی که این اتفاق افتاده تا همین الان، یک بند از این مسئله در محافل خصوصی صحبت می‌کند.

اما، در انتشار این ماجرا که به نظر نمی‌آید جعلی باشد؛ باید به چند نکته توجه داشت:

*هیچ گونه اظهارنظر رسمی از جانب لندن یا واشنگتن درباره آن صورت نگرفته است.

*رسانه‌های انگلیسی اعم از گاردین، اکسپرس، ایندیپندنت، اسکای نیوز و دیلی میل به آن دامن زده‌اند اما رسانه‌های آمریکایی تاجایی که ممکن بوده از آن چشم پوشی کرده‌اند و جالب آنکه با وجود آنکه می‌تواند سوژه خوبی برای رسانه‌های جمهوریخواه باشد؛ حتی آنها هم تمایل چندانی در بازگو کردن ماجرا ندارند و بعضاً روزنامه محافظه کاری مثل «نیویورک پست» به آن پرداخته‌اند.

*اینکه خانواده سلطنتی انگلیس بعد از انتشار خبر، سکوت اختیار کرده؛ اهمیت این موضوع را که از انتشار آن در روزنامه‌های اصلی این کشور خودداری نکرده، کاهش نمی‌دهد و این خود به علامت سوال بزرگی تبدیل شده که آیا «رابطه لندن-واشنگتن» آن‌قدرها که ادعا می‌شود؛ عمیق هست؟

*بحث کهولت سن بایدن و برازندگی او برای تصاحب جایگاه ریاست جمهوری آمریکا، در محافل دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به دو شکل متفاوت پیگیری می‌شود. جمهوریخواهان گاف‌های متعدد بایدن که اغلب فراموش کردن نام یک فرد یا مکان را پوشش می‌دهد؛ برجسته کرده و خواهان آن هستند که وی به لحاظ عقلی و فیزیکی، مورد آزمایش قرار بگیرد که این بیشتر جنبه انتقام جویی دارد از این جهت که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، حزب مخالف هم بارها چنین تقاضایی را مطرح کرده بود.

اما دموکرات‌ها که هم حزبی مستأجر فعلی کاخ سفید هستند؛ موضوع را در قالبی محترمانه تر و با انگیزه‌ای سودجویانه تر عنوان می‌کنند. مثلاً این روزها نظرسنجی‌هایی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه طرفداران حزب دموکرات از عملکرد بایدن راضی هستند اما ترجیح می‌دهند که نمایندگی آنها را در انتخابات ۲۰۲۴، فردی غیر از او به عهده بگیرد. این قبیل نظرسنجی‌ها هم با توجه به اینکه شایعه تک دوره‌ای بودن بایدن و واگذاری دور دوم به «کاملا هریس» معاون وی، حتی در دوره کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ مطرح بود؛ قابل ارزیابی است.

*اما، به غیر از اصل روایت که در روزنامه‌های انگلیس منتشر شد؛ بازتاب‌ها صرفاً به دنیای مجازی مردم آمریکا آن هم قشر معمولی جامعه محدود است و فعلاً نمی‌توان به صراحت پیش بینی کرد که آیا تأثیری بلندمدت در افکار عمومی ایالات متحده دارد یا خیر. لحن پیام‌های توئیتری هم انتقاد توأم با طنز است. مثل این عکس با این مضمون که «هیچکس دلش نمی‌خواهد کنار جو بنشیند».

نگاهی به تبعات اقدام نابهنجار پیرمرد پرحاشیه کاخ سفید

یا عکسی مانند این

نگاهی به تبعات اقدام نابهنجار پیرمرد پرحاشیه کاخ سفید

خیلی‌ها هم با توجه به حضور بایدن در کنفرانس تغییرات آب و هوایی، به طعنه گفتند که او هم در انتشار گازهای فسیلی و گرمایش زمین دخیل است. یا اینکه چگونه فردی که دائم چرت می‌زند و باد شکمش را هم نمی‌تواند کنترل کند؛ رئیس جمهور آمریکا شده.

اما فارغ از لحن طنزآمیز پیام‌های توئیتری، شاید آنچه که بیشتر از همه در نوع اظهارنظر مردم آمریکا رنگ و بوی سیاست دارد؛ هشتگی است که در باب این موضوع به کار می‌برند و ما از بیان آن معذوریم اما اشاره‌ای دارد به رسوایی‌های «واتر گیت» و «اوکراین گیت» که به ترتیب دامنگیر «ریچارد نیکسون» و «دونالد ترامپ» رؤسای جمهور پیشین آمریکا شدند که هر دو از حزب جمهوریخواه بودند.

اینکه گیت جدیدی که با سهل انگاری بایدن باز شده به خروج او از کاخ سفید یا بداقبالی دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ منجر می‌شود؛ معلوم نیست اما یک چیز دست کم مشخص است و آن اینکه جایگاه رهبری ادعایی آمریکا در صحنه بین الملل چنان متزلزل است که حتی شرکای انگلیسی هم آن را به چالش می کشند.