شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آبان ماه#مسکن#وزارت

مبلغ و زمان بازپرداخت وام «جهش مسکن» مشخص شد + جزئیات (۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰)

مبلغ و زمان بازپرداخت وام «جهش مسکن» مشخص شد + جزئیات (۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰)
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تصویب رقم تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن در شورای پول و اعتبار خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تعیین سقف تسهیلات نهضت ملی ملی در شهر‌های مختلف به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

وی توضیح‌داد: بر این اساس، متقاضیان مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت (کلان‌شهرها) ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت خواهند کرد.

به گفته محمودزاده، رقم این تسهیلات در سایر شهر‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و برای مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون تومان است.

پرداخت سود به دهک درآمدی ارتباط دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سود و چگونگی بازپرداخت این تسهیلات، گفت: سود تسهیلات متغیر و بستگی به دهک درآمدی خانوار دارد و دولت از دهک‌های پایین حمایت خواهد کرد.

وی اضافه‌کرد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سود تسهیلات ۱۸ درصد است و با استفاده از امکاناتی که «صندوق ملی مسکن» از طریق «قانون جهش تولید» در اختیار می‌گذارد، برای دهک‌های درآمدی پایین وابسته به استطاعت و توان مالی بخشی از درصد از طریق صندوق تامین خواهد شد.

محمودزاده ادامه‌داد: در این طرح آورده متقاضی قطعی است، بخشی از این پروژه توسط خود مردم تامین مالی می‌شود و بخشی از تامین مالی نیز از طریق تسهیلاتی که شب گذشته به تصویب شورا رسید انجام خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه بیان‌داشت: در طرح جدید میزان تسهیلاتیکه پیشتر در طرح اقدام ملی مسکن ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بود و در نهایت به ۲۵۰ میلیون تومان رسید، افزایش یافت و اکنون بیش از ۶۰ درصد قیمت تمام شده واحد‌ها از طریق تسهیلات تامین می‌شود.

قرار است چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال در طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود که اکنون مراحل ثبت‌نام آن درحال انجام است. عملیات اجرایی این طرح نیز از هفته نخست آبان‌ماه در بیشتر استان‌ها آغاز شده است. تاکنون نزدیک به ۹۰۰‌هزار نفر در طرح نهضت ملی از طریق سامانه «ثمن» ثبت‌نام کرده‌اند.

زمان بازپرداخت وام مسکن مشخص شد

جزئیات کامل وام مسکن مشخص شد و طبق گفته معاون وزیر راه اقساط این وام ۲۰ ساله در نظر گرفته شده؛ بنابراین اقساط این وام بین چهار تا هفت میلیون تومان است.


بر اساس قانون جهش تولید مسکن و تصمیمات گرفته شده در شورای پول و اعتبار سقف وام مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان و شهر‌های بالای ۱ میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان ست.

همچنین برای متقاضیان مراکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، سایر شهر‌های کشور ۳۰۰ میلیون تومان و ساکنان روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است.

طبق این قانون نرخ سود این وام طبق مصوبه شورای پول و اعتباری ۱۸ درصد است، تاکنون به طور قطعی گفته نشد که متقاضیان مسکن باید این وام را چند ساله به بانک برگردانند.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی  گفت: وام مسکن برای ساخت و فروش اقساطی در مجموع ۲۰ ساله است.

مبلغ و زمان بازپرداخت وام «جهش مسکن» مشخص شد + جزئیات (۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰)

اقساط ۴ تا ۷ میلیون تومانی

با توجه به تفکیکی که در مبلغ وام لحاظ شده، ساکنان تهران با هفت میلیون تومان بیشترین قسط را پرداخت می‌کنند. روستایی‌ها نیز با پرداخت سه میلیون و ۸۵۸ هزار تومان کمترین قسط وام جهش مسکن را می‌دهند.

آنطور که پیش‌تر محمودزاده گفته، سود وام مسکن ۱۸ درصد است و با استفاده از امکاناتی که «صندوق ملی مسکن» از طریق «قانون جهش تولید» در اختیار می‌گذارد، برای دهک‌های درآمدی پایین وابسته به استطاعت و توان مالی بخشی از درصد از طریق صندوق تامین خواهد شد.

در واقع مبنا همان سود ۱۸ درصد است، اما برای برخی از متقاضیان این نرخ سود تسهیلات کمتر است.

۱۱ روز تا پایان زمان ثبت‌نام مسکن

ثبت‌نام در طرح جهش مسکن از روز ۲۸ مهر آغاز شده و تا روز ۲۸ آبان ادامه دارد. در واقع متقاضیان فقط ۱۱ روز فرصت دارند تا درخواست خود را ثبت کنند. تا روز شنبه هفته جاری حدود ۸۵۰ هزار نفر ثبت درخواست کردند. این در حالی است که ظرفیت این طرح چهار میلیون واحد است.

ثبت نام اولیه در این طرح به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه وزارت راه انجام می‌شود. متقاضیانی که قصد دارند در این طرح ثبت‌نام کنند باید به سامانه ثمن وزارت راه به آدرس https://saman.mrud.ir/ مراجعه و روی گزینه «ثبت‌نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند.

منبع: