شهر خبر
گفت‌وگو|

ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به پدیده رسوب کالا/ دولت سامانه جامع تجارت را کامل کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اجزای تأثیر گذار رسوب کالای اساسی در گمرک نیازمند بررسی است، گفت: برخی واردکنندگان هم با رویکرد‌های بسیار حرفه‌ای، ترخیص کالایی که در بازار وجود دارد را با یک بازه زمانی کوتاه‌مدت به تأخیر می‌اندازند که اثر تورمی داشته باشد و تقاضا در جامعه بیشتر شود.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به دلایل رسوب کالا‌های اساسی در گمرک و بنادر اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مشکلات رسوب کالای اساسی در گمرک به دلیل عدم تسویه مالی است؛ این تسویه‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و تعهداتی در این بین وجود دارد که باید رعایت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره تأثیر مشکلات ارزی در آزادسازی کالای مستقر در گمرک بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از کالا‌ها وارد گمرک شده و تخلیه می‌شود، اما اجازه ترخیص به آن‌ها داده نمی‌شود آن‌هم به این دلیل که ارز لازم برای آن در نظر گرفته نشده است. در این شرایط واردکننده می‌کوشد تا با هر روشی که می‌تواند تأمین ارز را انجام دهد و پس‌ازآن کالای خود را آزاد کند.

پورابراهیمی بیان داشت: اینکه کالا وارد کشور ما می‌شود به مفهوم این نیست که این کالا با مجوز آمده و باید سریع ترخیص شود، بنابراین در این بخش دستگاه‌هایی مرتبطی این کالا را موردبررسی قرار می‌دهند. به عنوان مثال این دستگاه‌ها تلاش می‌کنند بدانند آیا این واردات بر اساس ثبت سفارش قانونی بوده و یا خیر؟ و یا اینکه تخصیص ارز برای آن در نظر گرفته شده و یا خیر؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بسیاری از کالا‌هایی که وارد کشور شده و پس از آن مرجوع می‌شود به دلیل عدم رعایت موارد برشمرده است.

وی با بیان اینکه اجزای تأثیر گذار رسوب کالای اساسی در گمرک نیازمند بررسی است، بیان داشت: ما نمی‌توانیم به طور کلی بگوییم که مشکلات بیشتر از کدام بخش نشئت می‌گیرد. همچنین برخی واردکنندگان هم با رویکرد‌های بسیار حرفه‌ای، ترخیص کالایی که در بازار وجود دارد را با یک بازه زمانی کوتاه‌مدت به تأخیر می‌اندازند که اثر تورمی داشته باشد و تقاضا در جامعه بیشتر شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنابراین تغییر دادن مکانیزم عرضه و تقاضا در جامعه یکی از بحث‌های مهم در است و در این شرایط دیگر باید مجموعه تنظیم بازار و مجموعه وزارت اقتصاد و اموردارایی پا به میدان بگذارد و وضعیت ترخیص کالا‌ها، توزیع کالا‌ها و شبکه ارائه کالا‌ها در کشور را رصد کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: همچنین اگر نرم‌افزار‌های اطلاعاتی که ما بار‌ها نسبت به آن تاکید داشتیم به مانند سامانه جامع تجارت اجرایی شود خیلی از این مسائل قابل حل است؛ یعنی شما در این شرایط، از زمان ورود کالا به گمرک اطلاعات جزئی کالا را مشاهده خواهید کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین اگر دولت همین یک کار را انجام دهد یعنی سامانه جامع تجارت را کامل کند به نظر بنده بزرگترین اقدام است که می‌تواند در این راستا انجام دهد با این حال کمیسیون اقتصادی به این مسئله ورود کرده و باز هم به این مسئله خواهد پرداخت.
 


انتهای پیام/