به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری دانشجو، در گزارشات قبلی مربوط به شرکت تعاونی مسکن بصیرت آفاق قم به برخی ابهامات در نحوه فعالیت این شرکت و همچنین پرسش درباره علت عدم پیگیری این مسائل توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم پرداختیم. در قسمت سوم این گزارش به تشریح بخشی دیگر از ابهامات این مجموعه که درهم‌تنیده با مجتمع گردشگری زیتون قم و موسسه بصیرت بوده و منجر به ضایع شدن حقوق ذی‌نفعان گردیده است، خواهیم پرداخت.

بازرس شرکت یا همکار هیئت مدیره؟

در گزارشات قبلی به نقش بازرس شرکت در ادامه ابهامات این شرکت تعاونی پرداختیم.اما وی  نه تنها شکایات و اعتراضات مستمر اعضا را به عنوان بازرس پیگیری نکرده بلکه به نحوی موجب پایمال شدن حقوق آن‌ها هم شده است. وی نه تنها هیچگاه مسائل مربوط به محاسبات مالی و انطباق فعالیت هیئت مدیره با قوانین مربوطه و رسیدگی به شکایات اعضا را پیگیری نکرده است. اما نکته تاسف بار بی‌اعتنایی مستمر این فرد به قوانین کشور بوده است.

براساس مستندات، در حالیکه براساس تبصره ماده ۲۱ فصل پنجم آئین نامه اجرائی تبصره ۳ ماده ۳ اساسنامه شرکت تعاونی مسکن "بازرس یا بازرسان تعاونی بر حسب وظیفه نظارتی که بر عهده دارند ، نمی‌توانند در هیچ یک از معاملات و قراردادها بطور مستقیم یا غیر مستقیم شرکت داشته باشند" اما این فرد که دارای یک کارخانه تولید وسایل روشنایی می‌باشد، طرف حساب برخی از معاملات این تعاونی بوده است.

علاوه بر بند قانونی ذکر شده در ابتدای بند، علی رغم تصریح قانون، وی بدون برگزاری هیچگونه مناقصه‌ای و با همکاری هیئت مدیره  شرکت، اقدام به فروش اقلام مربوط به کارخانه خود به شرکت و نصب آن در مجتمع کرده بود!