شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فناوران رایانه:

هارد دیسک دوباره نایاب شد؟ / آشوب این رمزارز در بازار ایران

بعد از افت رمز ارز چیا و کاهش تقاضای مردم بازار به ثبات رسید اما در بحث واردات هارد دیسک، بحث سقف ثبت سفارش مطرح است. این بحث خسته کننده و تکراری شده است.

فناوری هارد دیسک دوباره نایاب شد؟ / آشوب این رمزارز در بازار ایران

از ابتدای امسال تا به امروز خبر کمبود شدید هارد دیسک در دنیا در صدر اخبار حوزه فناوری قرار دارد. در میان این کمبود شدید سرقت بزرگ از کمپانی آمریکایی EVGA خبرساز شد. یک کامیون کارت گرافیک EVGA GeForce RTX ۳۰ به سرقت رفت. این کمبود بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار داده بود. در این خصوص محمدرضا فرجی رئیس اتحادیه فناوران رایانه در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در بحث واردات هارد دیسک همچنان با معضل رو به رو هستیم. در ماه های گذشته انبوه درخواست هارد را به واسطه ارز دیجیتال چیا داشتیم.

فرجی

فرجی اظهار کرد: بعد از افت این رمز ارز و کاهش تقاضای مردم در بازار به ثبات رسید. هارد به واسطه تقاضا وارد شده بود اما هم زمان با کاهش تقاضا کالا در بازار ماند و عرضه و تقاضا به ثبات رسید. تا به این لحظه رمز ارز مشابه چیا نداشتیم که شرایط بازار را تغییر دهد. کارت گرافیک مخصوص رمز ارزها خاص است و در جهان شاهد افزایش قیمت هستم. هارد دیسک کالای نایابی است و روند قیمت به ایران ارتباطی ندارد.

ضرورت تغییر قوانین ثبت سفارش

وی افزود: در بحث واردات، موضوع ثبت سفارش داریم. این بحث خسته کننده و تکراری شده است. هارددیسک کالای ضروری و نیاز کشور است. این صنعت پیشران و پیش نیاز محسوب می شود. هیچ کاری شروع نمی شود که نیاز به سخت افزار، نرم افزار و شبکه نداشته باشد. رفته رفته بحث هوشمند سازی منازل و اینترنت اشیا در خانه ها مطرح می شود.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تاکید کرد: تاجر امکان انبار کالا را ندارد. به لفظ ساده گندیدگی بازار ما از میوه و تره بار بدتر است. کالا اگر بیش از دو ماه بماند، قابل فروش نیست. کالای وارداتی ما باید فروخته شود. ساختار بازار ما در همه دنیا متفاوت با سایر بازارها است. این تکنولوژی هر روز حرکت می کند و رقیب جدید در بازار ظهور می کند. چند روزی هست که در فضای مجازی تصویری از شرکت نوکیا در سال ۲۰۰۷ دست به دست می شود. در آن سال نوکیا صاحب یک میلیارد مشتری در دنیا بود. این سوال در آن زمان مطرح شده بود که آیا کسی به این پادشاه می رسد؟ در سال ۲۰۲۱ نوکیا وجود دارد؟ رده ۹ تلفن های همراه را هم ندارد. کسی از این برند استقبال نمی کند. شیائومی هم اکنون در رقابت با سامسونگ هست.

فرجی خاطر نشان کرد: باید همانند موبایل سقف بازار هارددیسک برداشته شود و با ثبت در سامانه جامع تجارت بعد از فروش مجدد اجازه واردات بدهند. متاسفانه هنوز مقامات دولتی اقدامی نکرده اند. دولت گذشته در شش ماهه آخر هیچ اقدام غیرانتفاعی انجام نداد. دولت جدید هم برای اقدامات حداقل شش ماه نیاز به زمان داد. ساختار صنفی ما در دولت تعریف نشده است. در کشورهای پیشرفته هوش مصنوعی برای آدم ها کار می کند و مدیریت تنها تصمیم گیری می کند

کرونا تقاضا را افزایش داد

وی افزود: همه مردم روزانه با آی تی سر و کار دارند. با شیوع کرونا، مصرف چندین برابر شد. همه به وسائل الکترونیک نیاز پیدا کردند. در دوران کرونا از کودکان تا کهنسالان با آی تی سر و کار دارند. امیدوارم دولت این مشکلات را لحاظ کند تا مشکلات مردم حل شود. به واسطه بالا بردن سقف ثبت سفارش کمبود کالا شکل گرفته است. من و شما که ساکن تهران هستیم و دستمان به دهانمان می رسد، برای فرزندانمان تبلت می خریم و لطمه به آموزش فرزندانمان نمی خورد اما در مناطق محروم شاهد ترک تحصیل و ضربه به نسل آینده هستیم.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در پایان گفت: دو ماه و نیم از سال گذشته و خیلی از دانش آموزان هنوز تبلت و وسیله لازم برای اتصال به آموزش مجازی را ندارند. کشور ما مملو از ثروت است و خیلی از افراد خیر می خواهند کمک کنند اما تبلت و مودم نیست که دست فرزندان کشورمان بدهیم. هر زمان دولت به اصناف نزدیک شد، تصمیم های درست گرفته شد.