شهر خبر

طی مداخله ای آشکار؛

بایدن: انتخابات نیکاراگوئه نمایشی بود

بایدن: انتخابات نیکاراگوئه نمایشی بود

رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی مداخله جویانه مدعی شد که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در نیکاراگوئه، غیر دموکراتیک و فاقد مشروعیت است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا طی اظهاراتی نیکاراگوئه را متهم به این مسئله کرد که انتخابات روز گذشته این کشور دموکراتیک نبوده است و واشنگتن دولت فعلی نیکاراگوئه را مسئول این امر می داند.

بایدن در این رابطه مدعی شد: آنچه « دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه و همسرش «رزاریو موریو» معاون رئیس جمهور، ترتیب دادند، انتخاباتی پانتومیم گونه (نمایشی) بود که نه آزاد بود و نه عادلانه، و قطعا دموکراتیک نیز نبود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: ایالات متحده، در هماهنگی نزدیک با سایر اعضای جامعه بین‌المللی، از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی در اختیار خود برای حمایت از مردم نیکاراگوئه و پاسخگو کردن دولت اورتگا- موریو استفاده خواهد کرد.

بایدن دولت نیکاراگوئه را متهم کرد که از ماه می، نزدیک به ۴۰ چهره مخالف دولت این کشور، از جمله نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری را زندانی کرده است.

اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور آمریکا در این زمینه مسئله جدیدی نیست، چرا که پیشتر نیز افراد دولت وی از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور، مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه را زیر سوال برده بود.

روز گذشته انتخابات ریاست جمهوری در نیکاراگوئه در حالی آغاز شد که مخالفان و منتقدان دانیل اورتگا رئیس جمهور فعلی این کشور، وی را متهم به تلاش برای ماندن در قدرت برای چهارمین بار متوالی می کنند.

دانیل اورتگا پیش از آنکه در سال ۲۰۰۷ مجددا رئیس جمهور شود، بین سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ رئیس جمهور این کشور بود. او اخیرا همسرش رزاریو موریو را که بانوی اول و معاون رئیس جمهور نیز هست، به عنوان «همکار رئیس جمهور» معرفی کرد.

علت دخالت های آمریکا در امور نیکاراگوئه و به طور کلی کشورهای آمریکای لاتین این است که این منطقه زمانی به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده محسوب می‌شد اما امروز برخی دولت‌ها از جمله کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به دلیل سیاست‌های ضداستکباری، به چالش جدی برای پیشبرد سیاست‌های توسعه طلبانه واشنگتن در آمریکای لاتین تبدیل شده ‌اند.