شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن آنفولانزا

افرادی که نباید واکسن آنفولانزا تزریق کنند

افرادی که نباید واکسن آنفولانزا تزریق کنند

کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره انواع واکسن،نحوه تزریق و افرادی که نباید واکسن آنفولانزا تزریق کنند، توضیح داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مجید حنیفه کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص واکسن آنفولانزا توضیح داد.


واکسن غیرفعال آنفولانزا از ویروس کشته شده آنفولانزا ساخته شده است،این واکسن از بدن درمقابل ویروس آنفولانزا دفاع می کند اما بدن را در برابر سرماخوردگی و دیگر عفونت های تنفسی ایمن نمی کند.

انواع واکسن های موجود در ایران شامل واکسن های سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی می باشد. واکسن های سه ظرفیتی بر روی ۳ سویه و واکسن های چهار ظرفیتی روی ۴ سویه این ویروس موثر هستند.

با تزریق واکسن انفولانزا، سیستم ایمنی بدن (سیستم دفاعی طبیعی بدن) شروع به ساخت ماده ای محافظ علیه بیماری می کند که آنتی بادی نامیده می شود. لازم به ذکر است هیچ یک از ترکیبات بکار رفته در واکسن نمی توانند آنفولانزا ایجاد کنند.

ویروس آنفولانزا انواع گوناگونی دارد و ساختار آن سال به سال تغییر می کند. و به همین دلیل در صورت لزوم می بایست هر سال، مجددا تزریق واکسن را انجام دهید. احتمال ابتلا به آنفولانزا در فصول سرد سال (مهر تا اسفند) بیشتر است. بنابراین اگر در فصل پاییز موفق به تزریق واکسن نشدید، هنوز هم تا ابتدای فصل بهار زمان دارید. با این وجود پزشک بهترین مرجعی است که می تواند بهترین زمان واکسیناسیون را برای شما تعیین کند.

این واکسن حدود ۲ تا ۳ هفته پس از تزریق، شمارا در برابر سه یا چهار سویه (بسته به نوع واکسن) از ویروس های آنفولانزا محافظت خواهد کرد.
چه افرادی درمعرض خطر بالایی برای ابتلای شدید به آنفولانزا هستند؟

-کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله،زنان باردار،سالمندان بالای ۶۵ سال،افراد با سابقه بیماری های تنفسی مانند آسم، سیستیک فیبروزیس و بیماری انسدادی ریه،بیماران مبتلا به بیماری های کبدی و کلیوی،افراد با بیماری مزمن زمینه ایی مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی،افراد با بیماری های نقص ایمنی مانند ایدز،بیماران مبتلا به سرطان،کودکان یا نوجوانانی که به دلیل بیماری با تجویز پزشک آسپیرین دریافت می کنند،افراد دچار آسیب مغزی و اختلالات عصبی عضلانی

نحوه تزریق واکسن آنفولانزا چگونه است؟

واکسن آنفولانزا به صورت تک دوز عضلانی در عضله بازو (دلتوئید) تزریق می شود. در کودکان زیر ۹ سال که هرگز واکسن آنفولانزا دریافت نکرده اند به دو نوبت واکسن نیاز دارند. فواصل بین دو نوبت۴ هفته می باشد. در کودکان ۶ ماه تا ۳ سال بسته به نظر پزشک نصف دوز (۰.۲۵ میلی لیتر) تزریق می شود.

عوارض بعد از واکسن آنفولانزا چیست؟
-عوارض معمول شامل تب، سردرد، درد عضلانی، خستگی، قرمزی و تورم محل تزریق واکسن می باشد. در نوزادان و کودکان ممکن است عارضه بدخلقی و بی اشتهایی ظاهر شود. این عوارض معمولا در طی ۱ الی ۲ روز بهبود می یابند.
برای تسکین تب و درد میتوانید از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید اما استفاده از اسپیرین در افراد زیر ۱۸ سال به دلیل امکان ایجاد سندرم ری ممنوع می باشد.

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟
بنابر گزارش روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان این افراد شامل؛ -افرادی که در تزریق قبلی دچار واکنش حساسیتی شده اند.
-حساسیت به هریک از اجزای واکسن حتی ترکیباتی که به مقدار بسیار کم در ساختار آن وجود دارند مثل تخم مرغ ، فرمالدهید یا جنتامایسین.
- ابتلا به هر بیماری که منجر به عفونت یا تب بالا شده است؛ در اینصورت می بایست تا زمان بهبود کامل تزریق واکسن به تعویق بیفتد.
-ابتلا به سندرم حاد مجاری تنفسی  در پی تزریق قبل.
-ابتلا به سندرم گیلن باره طی ۸ هفته بعد از دریافت واکسن.
-کودکان زیر ۶ ماه.