شهر خبر

اصغر شرفی در گفتگو با خبرورزشی:

اسکوچیچ با طارمی مثل انار آبلمبو رفتار کند/ لبنانی‌ها جشن گرفتند؛ ما پاچه هم/ دفعه اول نیست طارمی از این کارها می‌کند

مربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: رفتاری که اسکوچیچ و طارمی در قبال یکدیگر انجام دادند بیش از هر چیز به ضرر تیم ملی فوتبال ایران است.

اسکوچیچ با طارمی مثل انار آبلمبو رفتار کند/ لبنانی‌ها جشن گرفتند؛ ما پاچه هم/ دفعه اول نیست طارمی از این کارها می‌کند
خبرورزشی -

با اعلام لیست نهایی تیم ملی برای دیدار مقابل لبنان مشخص شد دراگان اسکوچیچ، مهدی طارمی را به اردوی تیم ملی دعوت نکرده است. اتفاقی که بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت. اصغر شرفی مربی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در گفتگو با خبر ورزشی پیرامون اتفاقات حاشیه ای لیست‌ تیم ‌ملی اظهاراتی را مطرح کرده است که در زیر می خوانید:

چرا اسکوچیچ طارمی را به اردوی تیم ملی دعوت نکرد؟

کلاً شرایط کشور ما حالت عجیبی پیدا کرده است و قوانین و اتفاقات آن تقریبا با کل دنیا فرق دارد. معمولاً از یک سردار پیروز تعداد سربازان کشته اش را نمی پرسند. این آقا هم که فعلا بدون هیچ ادعایی با تیم ملی نتیجه گرفته بود و سر و صدایی هم نداشت.

منظورتان اسکوچیچ است؟

بله؛ از چنین فردی در چنین شرایطی بعید بود که بگوید بازیکن من تاکتیک پذیر نیست. آخر الان وقت ایراد گرفتن است؟ تیمی که در حال جمع آوری امتیاز برای صعود به جام جهانی است باید کمترین تنش را حس کند. از آن طرف مهدی طارمی هم که امروز برای خودش کسی شده و فکر می‌کند از همه بزرگتر است باید بداند با یک گردش زانو و یا مچ پا، دیگر این طارمی از بین می‌رود.

چرا چنین وضعیتی به وجود آمده است؟

متاسفانه احترام کوچکتر و بزرگتری در فوتبال ما نگه داشته نمی شود. ما هنوز هم وقتی حسن حبیبی را می بینیم کمتر از حسن آقا خطابش نمی کنیم. ولی الان تا یک فوتبالیست دو تا گل می‌زند دیگر کسی را تحویل نمی گیرد. البته درباره مهدی ‌طارمی باید بگویم این دفعه اولش نیست که از این کارها می کند. او در این سالها چند بار با این قبیل حواشی به خودش و تیمش ضرر زده است. در پرسپولیس هم که بود از این کارها می کرد و حرف از گنده بودنش در تیم می زد. متاسفانه حافظه فوتبالی مردم ضعیف شده ولی من یک حرف دارم.

چه حرفی؟

اینکه با دعوت نکردن طارمی از سوی اسکوچیچ یا از آن طرف بی محلی به تماس مربیان تیم ملی توسط طارمی، الان در لبنان جشن گرفتند ما اینجا پاچه هم را گرفته ایم. به هرحال طارمی یک فوتبالیست خوب است. کسی است که قد و بالای خوبی دارد و می‌تواند دریبل بزند و لابه لای مدافعان می‌پیچد و خواه یا ناخواه به او می خورند و می تواند پنالتی بگیرد. من فوتبال بازی کرده‌ام، مربیگری کرده‌ام و این چیزها را می‌دانم. نبود چنین بازیکنی به ضرر تیم ملی فوتبال است.

اگر یک جمله به اسکوچیچ بخواهید بگویید آن چیست؟

از اسکوچیچ بعید بود که مشتش را باز کند. همیشه می‌گویند تا وقتی مشتت را باز نکردی می توانی هر وقت خواستی آن را باز کنی. من خودم اگر سرمربی بودم حتماً از طارمی نهایت استفاده را می کردم بعد که کارم تمام شد او را مثل انار آبلمبو می گذاشتم کنار و به یادش می آوردم که نباید چنین رفتارهایی بکند.

یک جمله به طارمی؟

طارمی باید آن شب هایی که به تیم ملی دعوت می‌شد و تا صبح خوابش نمی برد را یادش نرود. دوران قهرمانی زودگذر است. چشم بر هم بگذارد این روزها سپری شده و در ذهن مردم آن چیزی می ماند که در تقویم تاریخ فوتبال ثبت شده باشد. مهدی رحمتی را یادتان هست؟ یکمرتبه گفت خسته است و کی روش گذاشتش کنار و کلا از فوتبال ملی محو شد. در صورتی که این تصمیمات اشتباه تنها به ضرر فوتبال است. به ضرر ایران است. ما در هر جایگاهی هستیم نباید فقط خودمان را ببینیم؛ باید تیم ملی را ببینیم. اتفاقی که بین اسکوچیچ و طارمی افتاد مرا به یاد یک مثال می‌اندازد.

چه مثالی؟

اینکه هم دیوانه می خندد و هم عاقل اما عاقل وقتی می خندد که اتفاق خنده داری ببیند ولی دیوانه وقتی که وسط ختم همه گریه می‌کنند یک مرتبه می‌خندد و تفاوت عاقل و دیوانه اینجا مشخص می شود. هیچ کس چنین حماقتی نمیکند که در روزهای اوج فوتبال یک کشور به تیم ملی ضربه بزند. حالا که وقت دعوا کردن نیست. امروز وقت کنار گذاشتن همه مسائل و حواشی است و فقط باید به فکر تیم ملی بود.