شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سال آینده#میلیارد دلاری
در پایان نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران با پاکستان صورت گرفت

امضای سه موافقتنامه تجاری میان ایران و پاکستان/ هدف گذاری ۵ میلیارد دلاری در دو سال آینده

کدخبر: 452914
در پایان نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران با پاکستان سه موافقتنامه شامل نتایج اجلاس نهم، همکاری های نمایشگاهی و اتاق تهاتر میان طرف ایرانی و پاکستانی به امضا رسید.

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از شاتا، اختتامیه نهمین نشست کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران با پاکستان امروز شنبه با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری و جمعی از مسئولان دولتی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد.

مذاکرات انجام شده در کارگروه های سه گانه تخصصی طی دو روز برگزاری نشست نتایج قابل توجهی داشته است که منجر به امضای سه توافقنامه شد.

توسعه روابط اقتصادی و تجاری در یک بازه زمانی 5 ساله، طراحی مکانیزمی برای تهاتر، رفع موانع غیرتعرفه ای، همکاری های نمایشگاهی، تمدید برنامه 5 ساله همکاری های تجاری تا سال 2027 و ایجاد بازارچه مرزی مشترک از اهم این توافقات بوده است که در چارچوب موافقتانمه های سه گانه به امضا رسید.

همچنین توافقات طرف پاکستانی با وزیر راه و شهرسازی و وزیر جهاد کشاورزی از نتایج نهمین نشست کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران با پاکستان بوده است.

ارتقای روابط اقتصادی به موازات مناسبات سیاسی و فرهنگی

همچنین فاطمی امین در اختتامیه نهمین نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان با بیان این مطلب، افزود: در دو روز برگزاری نشست مشترک مذاکرات خوبی داشتیم و جلسات در فضای کاملاً کارشناسی و صمیمی برگزار شد که به توافقات خوبی نیز دست یافتیم.

وی با بیان اینکه اقدامات عملیاتی برای اجرایی شدن توافقات از همین امروز آغاز می‌شود، تصریح کرد: حدود دو ماه دیگر هیئتی از ایران برای مرور توافقات و اجرای توافقات جدید راهی پاکستان خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در یک هدف مشترک می‌خواهیم تا دو سال آینده سطح مبادلات تجاری دو کشور به ۵ میلیارد دلار برسد که رسیدن به این هدف قابل دسترسی می باشد و با تحقق آن روابط میان دو کشور از سطح کنونی فراتر خواهد رفت.

فاطمی امین با اشاره به روابط سیاسی و فرهنگی میان دو کشور یاداوری کرد: روابط اقتصادی نیز باید به موازات روابط سیاسی و فرهنگی رشد و تقویت گردد.

وی همچنین نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری دو کشور را نقطه عطفی در تحقق اهداف اقتصادی دو کشور دانست.

اقتصاد ایران و پاکستان مکمل یکدیگرند

عبدالرزاق داود، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری هم در نهمین نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست و قدردانی از وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: کاملا موافقم که لازم است روابط را فراتر از روابط تجارت کالاها ببریم و تا حوزه‌های فرهنگی و تعامل میان تجار و بازرگانان بسط و توسعه دهیم.

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری با بیان اینکه نهمین نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی و پاکستان آغازگر فرآیند رسیدگی به مسائل و موانع میان دو کشور در حوزه تجارت است، خواهان پیشرفت و توسعه در همه حوزه‌ها و ارتباط بین دو کشور از جمله حمل و نقل آزاد کالا، گسترش تهاتر، ایجاد بازارچه مرزی و بهره‌مندی از مزایای تجارت آزاد و رفع موانع در این زمینه شد.

وی با اشاره به توافقات تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۱۶، از عدم تحقق آن‌ها ابراز تأسف کرد و افزود: امیدوارم امروز گام‌های لازم برای تحقق این امر برداشته شود.

عبدالرزاق داود ادامه داد: من با امید فراوان و بنا به دستور نخست وزیر کشورمان برای افزایش تجارت منطقه‌ای بویژه تجارت با ایران به تهران آمده‌ام‌.

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری در پایان نسبت به نقش و تاثیر این نشست در پیشبرد روابط اقتصادی دو کشور ابراز امیدواری کرد و با اشاره به ظرفیت‌های موجود و اراده دو کشور برای توسعه روابط تجاری گفت: اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگرند و باید برای تحقق ظرفیت‌ها اقتصادی دوجانبه تلاش بیشتری داشته باشیم.