شهر خبر

فروش نخل‌های دشستان بوشهر به کشورهای عربی + فیلم صداوسیما

فروش نخل‌های دشستان بوشهر به کشورهای عربی + فیلم صداوسیما
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در مورد صادرات نخل‌های خوزستان در سایه بی آبی گفت: از خشکی هورالعظیم تا صادرات نخل‌های بلند قامت خوزستان تنها گوشه‌ای از تشنگی این استان گرم کشور است.

شهرآرانیوز - عبدالله ایزدپناه، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در مورد صادرات نخل‌های خوزستان در سایه بی آبی گفت: در طی چند ماه اخیر برنامه‌های کوتاه مدتی برای رفع کم آبی استان خوزستان در نظر گرفته شد اما همه این راه حل‌ها و چاره اندیشی‌ها مقطعی و کوتاه مدت هستند و مسکنی برای تشنگی این استان پهناور کشور محسوب می‌شوند.

تمام وعده و وعیدهای داده شده روی کاغذ را به میدان بیاورید

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات بی آبی استان‌های جنوبی بارها از رسانه‌های مختلف مطرح شده است، وزارت نیرو متولی اصلی منابع آبی باید فکری اساسی در جهت از بین بردن مشکل بی آبی کند. طی سال‌ها وعده و وعید جبران کمبود امکانات به شکل‌های مختلف داده می‌شود، اگر تمام وعده و وعیدهای داده شده٬ روی کاغذ به میدان آورده شود و در حقیقت وضعیت زندگی مردم را ببینیم؛ بی شک بهبودی در اوضاع زندگی مردم شکل خواهد گرفت.

خشکسالی بی سابقه امسال عواقب گسترده‌ای را برای مردمان جنوب به همراه داشته است

وی ادامه داد: خشکسالی بی سابقه امسال عواقب گسترده‌ای را برای مردمان جنوب به همراه داشته است٬ حق‌آبه پرداختی به خوزستان براساس اسناد بالا دستی ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب است که در بهترین حالت فقط ۲۹ هزار میلیارد متر مکعب به آن پرداخت شده که باید توسط یک تیم کارشناسی خشکسالی به صورت ممتد مورد بررسی قرار بگیرد.

از خشکی هورالعظیم تا صادرات نخل‌های بلند قامت خوزستان

ایزدپناه یادآور شد: از خشکی هورالعظیم تا صادرات نخل‌های بلند قامت خوزستان تنها گوشه‌ای از تشنگی این استان گرم کشور است. اگر دیروز شاهد مرگ گاو میش‌ها و ماهیان در هورالعظیم و شادگان بودیم، امروز نخل‌های سر به فلک کشیده  به دلیل بی آبی از ریشه جدا کرده و به قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شوند.

انتقال آب؛ یک پروژه نادرست بود

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان یادآور شد: خشکسالی تاثیر مستمری بر روی صنعت، کشاورزی، دامپروری استان‌های جنوبی گذاشته که انتقال آب برای صنایع آب، مزید بر علت ادامه دار بودن این خشکسالی است. انتقال آب یک پروژه نادرست است که علاوه بر هزینه زیاد منجر به هدر رفت آب و خشکی این استان پهناور شده است، ما مخالف پیشرفت و استفاده همه جانبه استان‌ها از ظرفیت آب ها نیستیم اما باید بپذیریم که راه‌های دیگری برای راه اندازی صنایع پر آب وجود دارد.

بی آبی تیشه به ریشه نخل‌های خوزستان می‌زند

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: بی آبی تیشه به ریشه نخل‌های خوزستان می‌زند و تمام ماجرا از زمانی شروع شد که نخلستان‌های منطقه رود فاریاب شهرستان دشتستان استان بوشهر به دلیل خشکسالی در حال ریشه کن شدن کامل بود، در این شرایط نیز بعضی از مردم که آبی برای آبیاری نخلستان‌های خود در اختیار دارند و دچار مشکلات معیشتی هستند، ناچارند که برای امرار معاش تا زمانی که نخل‌ها هنوز به طور کامل از بین نرفته‌اند، آنها را از ریشه درآورند و به کشورهای عربی بفروشند.

ویدئو | کنده شدن نخل های بلند قامت از ریشه برای صادرات

منبع: