شهرخبر

عوارض تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا چیست؟

مهم است هر کسی که واجد شرایط است، در اسرع وقت برای دریافت واکسن آنفلوآنزا مراجعه کند. واکسن‌ها بی‌خطرترین، موثرترین و بهترین روشی است که می‌توانید برای محافظت از خود و عزیزانتان در این زمستان انجام دهید.

عوارض تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا چیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، زمستان امسال با تهدید مضاعف کووید ۱۹ و آنفلوآنزا مواجه هستیم. برای کمک به مبارزه با شیوع این ۲ بیماری واکسن‌های تقویت‌کننده کووید ۱۹ و آنفلوآنزا به‌ صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

نتایج آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که حفاظت ارائه شده توسط واکسن کووید ۱۹ پس از ۶ ماه به‌ ویژه برای افراد مسن و گروه‌های در معرض خطر کاهش می‌یابد. واکسینه شدن در برابر کووید ۱۹ و آنفلوآنزا از شما و اطرافیان شما در برابر هر ۲ بیماری جدی محافظت می‌کند.

دکتر نیکی کانانی، سرپرست برنامه واکسیناسیون موسسه ملی بهداشت انگلستان(NHS)، اظهار کرد: برنامه واکسن NHS کووید ۱۹ بزرگترین و موفق‌ترین برنامه در تاریخ  NHS بوده که از میلیون‌ها نفر محافظت کرده و جان حدود ۱۳۰ هزار نفر را نجات داده است.

آنفلوآنزا و کووید ۱۹ هر ۲ به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود و افزایش تهدید ناشی از این ۲ ویروس کشنده در زمستان امسال باعث می‌شود مردم همچنان به عادت‌های خوبی مانند شستن مرتب دست‌های خود پایبند باشند.

مهم است هر کسی که واجد شرایط است، در اسرع وقت برای دریافت واکسن آنفلوآنزا مراجعه کند. واکسن‌ها بی‌خطرترین، موثرترین و بهترین روشی است که می‌توانید برای محافظت از خود و عزیزانتان در این زمستان انجام دهید.

چه کسانی واکسن آنفلوآنزا و چه کسانی واکسن تقویت‌کننده کرونا بزنند؟

افراد ۵۰ سال به بالا، افرادی که در گروه‌های خطر بالینی قرار دارند، زنان باردار، افرادی که در مراکز نگهداری طولانی‌مدت زندگی می‌کنند، افرادی که تماس نزدیک با افراد یا مراقبین دارای نقص ایمنی دارند، کارکنان خط مقدم بهداشت یا مراقبت‌های اجتماعی، کودکان ۲ تا ۱۱ سال باید برای دریافت واکسن اقدام کنند.

افراد ۵۰ سال به بالا، افرادی که در خانه‌های مراقبت زندگی و کار می‌کنند، کارکنان خط مقدم بهداشت یا مراقبت‌های پزشکی، ۱۶ ساله‌ها و بالاتر که در شرایط خطرناک ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند و همچنین زنان بارداری که در یکی از گروه‌های واجد شرایط قرار دارند، می‌توانند دوز تقویت‌کننده دریافت کنند.

ویروس آنفلوآنزا سالانه به‌ طور متوسط ‌۱۱ هزار نفر را از بین می‌برد و ده‌ها هزار نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری می‌شوند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد اگر همزمان به آنفلوآنزا و کووید ۱۹ مبتلا شوید، احتمال ابتلای شما به بیماری جدی بیشتر است.

آیا واکسن آنفلوآنزا عوارض جانبی دارد؟

عوارض جانبی واکسن ممکن است شامل آبریزش یا انسداد بینی، سردرد، خستگی و از دست دادن اشتها به میزان اندکی باشد.

دریافت‌کنندگان واکسن ممکن است یک یا ۲ روز پس از واکسیناسیون دچار درد دست در محل تزریق، تب خفیف و درد عضلات شوند. عوارض جانبی جدی واکسن آنفلوآنزا با اسپری بینی یا تزریق بسیار نادر است.

در بسیاری از کشورها واکسن اسپری بینی آنفلوآنزا به کودکان ۲ تا ۱۷ ساله ارائه و اگر واکسن اسپری بینی برای آنان مناسب نباشد، تزریق واکسن آنفلوآنزا پیشنهاد می‌شود. اسپری بینی برای کودکان زیر ۲ سال مجوز ندارد.

چرا به دوز تقویت‌کننده واکسن کووید ۱۹ نیاز داریم؟

تقویت‌کننده برای افرادی که به احتمال زیاد در اثر ابتلا به کووید ۱۹ به‌ طور جدی بیمار می‌شوند و کسانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، بهترین محافظت ممکن را در این زمستان فراهم می‌کند.

افراد واجد شرایط می‌توانند ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن تقویت‌کننده کووید ۱۹ را دریافت کنند. البته ممکن است زودتر از این تاریخ به افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند، دوز تقویت‌کننده کووید ۱۹ پیشنهاد شود.

آیا دریافت واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا در دوران بارداری بی‌خطر است؟

هر ۲ واکسن برای زنان باردار بی‌خطر است و در صورت واجد شرایط بودن، تزریق هر ۲ واکسن مهم است. اگر واکسن کووید دریافت نکنید و مبتلا به کووید ۱۹ شوید، خطرات بیشتری برای شما و بارداری شما وجود دارد و واکسن آنفلوآنزا نیز به محافظت از جنین شما کمک خواهد کرد.

اگر در دوران بارداری به آنفلوآنزا مبتلا ‌شوید، در معرض خطر عوارضی مانند برونشیت قرار خواهید گرفت و همین موضوع می‌تواند باعث شود نوزادتان زودتر از موعد به دنیا بیاید، وزن کم داشته باشد و حتی ممکن است منجر به مرده‌زایی شود. اگر باردار هستید می‌توانید واکسن آنفلوآنزا را از پزشک عمومی، داروساز یا از طریق مرکز خدمات زایمان خود دریافت کنید.

برنامه تقویت‌کننده کووید ۱۹ برای تقویت محافظت در برابر بیماری‌ جدی برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، در ماه‌های زمستان طراحی شده است.