شهر خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نقش گرافیک و تصویرگری جلد کتاب در انتقال مباحث آموزشی و تربیتی

نقش گرافیک و تصویرگری جلد کتاب در انتقال مباحث آموزشی و تربیتی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در بازدید از نمایشگاه تصویرگری کتب درسی در خانه هنرمندان بر نقش گرافیک و تصویرگری کتاب در انتقال مباحث آموزشی و تربیتی تاکید کرد.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی دوره ابتدایی که در خانه هنرمندان ایران برپاست، درباره اهداف برگزاری این رویداد به خبرنگار مهر گفت: وظیفه اصلی ما در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی درسی و تولید مواد و وسایل آموزشی است و سایر فعالیت‌ها، شاید حاشیه‌ای و فرعی محسوب شوند. در میان مواد آموزشی نیز کتاب درسی اهمیت اصلی دارد. در ارتباط با کتاب‌های درسی طرح روی جلد را می‌توان به مثابه مدخل و ورودی یک مجموعه و محتوا دانست.

وی بیان کرد: دانش آموزان ابتدا با تمرکز و توجه به جلد کتاب، آن را مرور می‌کنند و جذب محتوایش می‌شوند، بنابراین از این طریق می‌توان بخشی از مباحث آموزشی و تربیتی را نیز به دانش‌آموزان منتقل کرد. برگزاری جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی دوره ابتدایی با هدف شناسایی تصویرگران مستعد و خوش فکر و خوش ذوق و بالا بردن ارزش و اعتبار تصویرگری جلد کتب درسی برگزار شده است تا به طرح‌ها و تصاویر مطلوب‌تری در این حوزه برسیم و در طول سال‌های مختلف در چاپ کتب درسی از آن‌ها استفاده کنیم.

نقش گرافیک و تصویرگری جلد کتاب در انتقال مباحث آموزشی و تربیتی

ملکی در پاسخ به این سوال که به دنبال راه‌اندازی این رویداد، آیا باید انتظار تغییر هرساله جلد کتب درسی را داشت یا خیر، اظهار کرد: برگزاری این رویداد به معنای رسیدن به طرح‌های متعدد و تغییر سریع آنها در آغاز هر سال تحصیلی نیست، بلکه هدف اصلی‌مان این بوده که مجموعه متنوعی در اختیارمان باشد تا برای انتخاب محدودیتی نداشته باشیم. در این جشنواره تصاویری وجود دارد که به لحاظ مفهومی با برخی از دروس بسیار مرتبط است و برای جا افتادن آن طرح‌ها، قطعاً هرکدام که انتخاب شود، برای چند سال ثابت باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به اینکه چقدر از هنرمندان شناخته شده در حوزه گرافیک، تصویرگری و تصویرسازی برای حضور در این رویداد دعوت به همکاری و تولید اثر شده‌اند، گفت: به دنبال انتشار فراخوان جشنواره، ۵۹۳ اثر به دبیرخانه رسید و ۲۰۳ اثر در انتخاب به مرحله رقابت راه یافتند. در داوری مرحله سوم که به صورت حضوری انجام شد، تعدادی از آثار، برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی شدند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اغلب این آثار به گروهی از تصویرگران مربوط است که در جامعه هنری شناخته نشده بودند که یکی از نتایج این جشنواره در ایجاد فرصتی برای عرضه کارهایشان و شناخته شدنشان در عرصه تصویرگری بود. انشاالله در اختتامیه این رویداد نیز معرفی جدی تری خواهند شد.

علاقمندان جهت بازدید از نمایشگاه آثار اولین جشنواره تصویرگری کتاب‌های درسی دوره ابتدایی می‌توانند تا ۲۳ آبان ماه همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به خانه هنرمندان واقع در خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.