شهر خبر

مقام آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی!/ هدف از این سفر چیست؟

مشاور ارشد امور امنیت انرژی جهانی وزارت خارجه آمریکا همزمان با تلاش های کاخ سفید برای کاهش بهای بنزین در این کشور به سرزمین های اشغالی سفر می کند.

مقام آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی!/ هدف از این سفر چیست؟

به گزارش منیبان؛ وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد "آموس هاشتاین" مشاور ارشد امور امنیت انرژی جهانی فردا یکشنبه هفتم نوامبر (۱۶ آبان ماه) به سرزمین های اشغالی سفر خواهد کرد.

دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که این مقام آمریکایی در طول سفر دو روزه خود با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی برای گفت و گو در مورد امنیت انرژی دیدار خواهد کرد.

وی همچنین با مقامات رژیم صهیونیستی در مورد امور دریایی مذاکره خواهد کرد.

همزمان با اجلاس جهانی آب و هوایی گلاسکو که هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را دنبال می کند، آمریکا از اوپک خواسته است تا تولید نفت را برای کاهش بهای بنزین در کشورش افزایش دهد.

وزیر انرژی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی، «کارتل» اوپک را متهم کرد که مسبب افزایش قیمت بنزین در آمریکا بوده و از این گروه خواست تا صادرات نفت را افزایش دهد.

کاخ سفید نیز در سیاستی متناقض و دوگانه در دو عرصه محیط زیست و انرژی، سازمان اوپک، روسیه و متحدان را متهم کرده که با مخالفت با تولید بیشتر نفت، احیای اقتصادی در جهان را با خطر مواجه ساخته اند.

پس از اینکه ائتلاف اوپک پلاس شامل عربستان سعودی و روسیه به درخواست های کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت از جمله آمریکا برای افزایش تولید نفت توجهی نکرد، دولت بایدن گفت که از تمام ابزارهای در اختیارش  برای تقویت انعطاف پذیری و اعتماد عمومی استفاده خواهد کرد.

پس از یک سال رکود در اقتصاد جهان به دلیل همه گیری کرونا، قیمت نفت خام برنت در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر شده و به ۸۱ دلار در هر بشکه رسیده است.

بانک آمریکا پیش بینی می کند که  رشد قیمت نفت خام ادامه داشته باشد و تا ژوئن ۲۰۲۲ به ۱۲۰ دلار در هر بشکه  برسد.

آمریکا، ژاپن و هند از سازمان اوپک پلاس خواسته‌اند که برای کمک به کاهش قیمت‌ها، تولید نفت خود را افزایش دهد.

افزایش قیمت بنزین می تواند پیامدهای سیاسی برای دموکرات هایی که به انتخابات میان دوره ای سال آینده نگاه می کنند، داشته باشد.

قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین سطح هفت ساله خود یعنی ۳.۴۰ دلار در هر لیتر رسیده است و در ایالت های نوادا، واشنگتن و اورگان قیمت بنزین به ۴ دلار در هر لیتر رسیده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز پیش از اجلاس گلاسکو گفته بود: اگرچه آمریکا عضوی از اوپک نیست، اما به فشارهای خود علیه کشورهای عضو برای پرداختن به مساله عرضه ادامه می دهیم.

وی تصریح کرد ما از تاثیر افزایش قیمت سوخت بر زندگی مردم آمریکا با خبر هستیم و از هر اهرم نفوذ که در اختیار داریم، استفاده خواهیم کرد.

وبگردی