شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

اختصاصی| عوارض کلیوی کرونا را بشناسید

اختصاصی| عوارض کلیوی کرونا را بشناسید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه گزارشات خیلی محدودی در خصوص اینکه فرد مبتلا به کووید با علائم کلیوی مراجعه کند وجود دارد اما اصلا شایع و معمول نیست و نادر است، بیان کرد: داروی رمدسیویر هم که به بیماران در فرم شدیدتر کووید تجویز می شود می تواند منجر به نارسایی کلیه شود اما در اکثر موارد برگشت پذیر، گذرا و خفیف ست.

دکتر بابک جوانمرد با اشاره به اینکه کرونا به دو شکل می تواند به کلیه آسیب بزند، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: یکی اینکه خود ویروس کرونا می تواند مستقیما به کلیه آسیب بزند و یکی دیگر اینکه درمان هایی که برای کرونا انجام می شود می تواند منجر به آسیب های کلیوی شود.

کرونا چه کسانی را دچار آسیب های کلیوی می شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اینکه لزوما خود ویروس کرونا منجر به آسیب به کلیه شود خیلی شایع نیست مگر اینکه فردی که مبتلا به کرونا می شود، سالمند، دیابتی و دارای فشار خون کنترل نشده و طولانی مدت و یا دارای سابقه بیماری های کلیوی باشد.

وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی عوارض کلیوی هم در افراد مذکور علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ و درگیری های ریوی است که چون برخی افراد مایعات کافی نمی خورند و برای دریافت سرم تراپی دیر به مراکز درمانی مراجعه می کنند، دچار کمبود آب بدن شده و ممکن است یک نارسایی خفیف پیش کلیوی در آن ها ایجاد شود.

آیا رمدسیویر منجر به نارسایی کلیوی می شود؟

جوانمرد گفت: داروی رمدسیویر هم که به بیماران در فرم شدیدتر کووید تجویز می شود می تواند منجر به نارسایی کلیه شود اما در اکثر موارد برگشت پذیر، گذرا و خفیف ست.

این متخصص جراحی کلیه اظهار داشت: نارسایی خفیف پیش کلیوی خصوصا در افرادی که به کرونای دلتا مبتلا شده و علائم گوارشی مانند اسهال دارند بیشتر دیده می شود زیرا آب بدن آن ها کم می شود که جبران آن در سنین سالمندی و افراد با بیماری های زمینه ای کمی دشوار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر درمان هایی که برای کرونا استفاده می شود نسبت به قبل موفقیت آمیزتر است اما اوایل شیوع کرونا ترومبوزهای ریز در عروق کلیوی باعث افزایش کراتین و نارسایی کلیوی می شد.

آیا علائم کلیوی در افراد مبتلا به کرونا شایع است؟

دکتر جوانمرد با تأکید بر اینکه افراد جوانی که مبتلا به کرونا شده و زودتر هم درمان می شوند، عوارض کلیوی خیلی کمتری در آن ها دیده می شود، عنوان داشت: در در مجموع نارسایی ناشی از کرونا در سالمندان ، افراد دارای بیماری های زمینه ای و با سابقه بیماری های کلیوی بیشتر دیده می شود.

وی گفت: گزارشات خیلی محدودی در خصوص اینکه فرد مبتلا به کووید با علائم کلیوی مراجعه کند وجود دارد اما اصلا شایع و معمول نیست و نادر است.

این متخصص جراحی کلیه توصیه کرد: افراد مبتلا به کرونا که به طور سرپایی رمدسیویر دریافت می کنند باید مصرف مایعاتشان را زیاد باشد اما افرادی که به نوع شدیدتر بیماری مبتلا شده و بستری می شوند، تحت نظر پزشک هستند که سرم تراپی می شوند و پزشکان نمی گذارند آب بدنشان افت پیدا کند.

علائم نارسایی کلیوی پس از ابتلا به کرونا چیست؟

بابک جوانمرد اضافه کرد: افرادی که تحت درمان پزشک هستند قبل از دریافت رمدسیویر و بستری شدن، حتما آزمایشات عملکرد کلیوی آن ها چک می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهداشت نیوز گفت: اما در افرادی که بر اثر کرونا نارسایی کلیوی خاموش پیدا می کنند، کراتین خون آن ها به مرور بالا می رود که با علائمی چون ورم اندام تحتانی ، ورم صورت، تهوع و استفراغ، کاهش حجم ادرار ، ورم ریوی و تنگی نفس ناشی از تجمع آب در ریه ها و همچنین افزایش پتاسیم خون که باعث آریتمی قلبی می شود، خودش را نشان می دهد.