محمد جعفری، مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت ورزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: درس تربیت بدنی در مدارسی که در حال حاضر باز می شود به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه در دستورالعمل جدیدی که قرار است ابلاغ شود، دستورالعمل روش برگزاری کلاس‌های تربیت بدنی نیز قید شده ، افزود: این درس به صورت عملی برگزار می شود و مقرر شده در هر کلاس 15 دانش آموز در فاصله های مشخص شده ورزش کنند.

جعفری ادامه داد: از سال گذشته محتواهای ورزشی از طریق معلمان از طریق شبکه شاد به دانش آموزان منتقل شد که شامل رشته های ورزشی فوتسال، والیبال، بسکتبال، هندبال، بدمینتون، طناب زنی، تنیس روی میز، حرکات اصلاحی، ژیمناستیک، دو و میدانی بود که کانون های چنین ورزش هایی در سه سطح مبتدی، نیمه پیشرفته و پیشرفته فعال شد و تولید محتوا صورت گرفت.

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت ورزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: زنگ تربیت بدنی در طول سال تحصیلی در هفته یک ساعت و نیم تعریف شده است. در شرایط کرونا چنین درسی در تایم های 25 دقیقه و 30 دقیقه برگزار شد.

او با اشاره به اینکه دانش آموز در اختیار خانوادهها هستند و برای درس‌های دیگر می‌تواند محتوای آموزشی خود را برای معلم خود با عکس ارسال کند اما اگر برای درس تربیت بدنی از دانش آموزان درخواست ارسال فیلم شود، با  مسائل حراستی و عنوان مختلف درگیر می شویم، گفت: بنابراین همکاری معلمان تربیت بدنی با دانش آموزان بسیار سخت است.

جعفری افزود: بهترین محتواها را در همه زمینه ها تولید کردی. سال گذشته با اجرای پروژه کوچ دانش آموزان را درگیر کردیم، همچنین امسال نیز با اجرای پروژه ی سواد حرکتی به خصوص برای دانش آموزان ابتدایی موضوع مهارت های بنیادین را در دستور کار داریم که در حال حاضر 30 درصد از دانش آموزان درگیر این پروژه شدند اما در بسیاری از استان این میزان بیشتر از 30 درصد است.

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت ورزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در حالت عادی که درس تربیت بدنی یک ساعت و نیم زمان می برد، نمی توانستیم جلوی چاقی دانش آموزان را بگیریم.

او با بیان اینکه وظیفه و مأموریت ما این است که این درس نیز مانند دروس دیگر به‌صورت مجازی برنامه‌های خود را پیگیری کنیم، ادامه داد: به مجمتع های ورزشی ابلاغ شده سالن‌ها برای استفاده از دانش آموزان تا حد امکان باز باشد.

جعفری ادامه داد: نقش خانواده در حوزه اجرای فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی پر رنگ تر است و مطالب می تواند تنها مطالب را ارائه کند و مابقی آن در اختیار خانواده است.

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر خانواده نخواهد پویایی و تحرک داشته باشد با نیم ساعت کلاس ورزش نیز موضوعی حل نخواهد شد هر چند که موضوع تغذیه نیز در این امر بسیار مهم است.

او با بیان اینکه از اول آذر ماه تا پایان بهمن ماه هفته ای دو جلسه تمرینی را برای دانش آموزان تعریف می‌کنیم، افزود:  اینکه خانواده چقدر فرزند خود را برای تحرک دانش آموز همراهی کند به فرهنگ خانواده برمی گردد.

جعفری ادامه داد: سال گذشته 30.1 درصد از دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بودند که بعد از مداخله و تمرینات چهارماهه این مقدار 3 درصد کاهش داشت. در حال حاضر که نگرانی خانواده نسبت به بیماری کمتر شده است این میزان بهتر خواهد شد چراکه بسیاری از سالن های ورزشی باز هستند و کوهپیمایی‌ها و راهپیمایی هایی صورت می گیرد.

مدیرکل تربیت بدنی و فعالیت ورزشی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات اجرای مسابقات قهرمانی دانش آموزان گفت:  برخی از چنین مسابقاتی در دوران کرونا به صورت مجازی برگزار شد اما درحال حاضر در 8 رشته ی ورزشی با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ها تفاهم شده است که مسابقات به صورت استانی و منطقه ای در بهمن ماه به مناسبت دهه فجر برگزار شود .

انتهای پیام/ 4